Sunday, March 18, 2007

AF5- konsert pertama


pening. masuk ni dah 2-3 kali aku tgk klip konsert first AF5 utk thn ni. jgn ckp walopon aku dok jauh kat negara org ni, aku takleh tgk konsert yg jauh kat msia tu. bnyk sgt pembaharuan yg aku tgk. dari segi format, pakaian, dan jugak lagu. kire boleh consider la kan, aku kasik can kat budak2 ni dulu. minggu pertama, mmg bnyk kesalahan dan especially dari teknik vokal dan jugak pitching. ramai sgt yang ada pitching problem tak kire la dari segi flat/sharp, tak sampai, or terlebih tinggi, or tak kene dgn note yg sepatutnye sbb terlalu bnyk bergerak. and mostly yang aku nmpk pitching problem is Shawal. maybe dia ada alasan sbb katanya anak tekak berdarah dan bernanah. ok. kasik can lagi skali n aku nk tgk minggu depan, ok tak lagi masalah dia ni. abaikan pitching problem. skrg ni nk pergi pada teknik persembahan. yup! aku setuju ngan salah sorang pengkritik yang ckp, Afiq nyanyi macam nyanyi karaoeke. takde perasaan. n Ebi jgk. mendatar jek. koreografi, ok la jgk. koreografi paling best bagi aku is lagu Tak Ada Logika sang by Noni. Linda buat kerje dgn bagus, bak kata si Ogy.

tapi, the most..yang aku rase terkilan sgt, is LAGU!!! bukan maksud aku lagu2 yg diorang bagi kat students tu tak sedap, its juz that, arrangement lagu tu, menyakitkan jiwa aku yg mendengar. y? sebab kualiti lagu2 yg diorang gune tu, same thp je dgn lagu dlm format midi. bunyi langsung tak realistik n arrangement certain lagu kadang2 mcm merapu. especially utk lagu tak ada logika. aku rase, the original version is better and Noni will sounds stronger with the original minus one. part percussion plak, hampeh! kantoi ye ye je gune program nk buat lagu dgn midi. maybe la kot. sbb bunyi tap snaire drum cam hape. diorang ni gune Sibelius ke? honestly, aku lagi suke time Sham yg jadik music director n arrange balik lagu2. but this time, serius shit tak best. bukan stkat percussion yg aku hangin, aku pom hangin sbb chord lagu mmg tak jelas gile.! tak dengar langsung base sound utk support lagu2 tuh. bnyk sgt yg hancur, n this time, lagi skali lagu tak ada logika yg jadik mangsa. sbb lagu tu shud be catchy n the song needs more support ,..the base, the chords, the MORE realisitk percussion, n bnyk lagi.

pasal lagu baru AF yg baru plak, sgt la slow. frankly i love the older version. sbb the older version is more catchy, powerful, best kalo nk nari2. but the new one, dgn bnyk unpredictable part, especially time intro nk masuk lagu tu. langsung takde sign. n lagu baru AF ni jgk bnyk sgt techno effects and its sucks. ending plak tak meletup sbb takde penghujung yg btol2 stop. aku tgk diorang nari utk lagu ni pon, ala2 sotong plak jadik. mmg koreografi tu best,..tp...tu la..lagu tu...spoils everything.,

baju? haha. naik sakit mate aku ngk dak2 laki pakai baju time last tuh. duh. cantik sungguh kale oren itu bersama dgn jaket dan seluar putih bersih. sumpah one day aku nk carik jgk!

persembahan paling aku tunggu2 is Dafi n Heliza. luckily, both dpat komen positif n diorang punye persembahan tk mengecewakan aku. maybe la kot, si Dafi tu ade masalah pitching sket, but its ok dgn persembahan dia yg best tu.
Heliza plak, the one and only girl dlm AF5 yg aku suke. manis, cantik, n sore best. sore besar. vibration dia bnyk dan best. cume, akak Heliza ni, kene praktis lebih utk teknik falsetto yg agak kurang menjadik mase nyanyi lagu Kau Pergi Jua tu. maybe tak biase kot. tkape. kasik can...


Heliza in Action..


Dafi in Action..

btw, still bnyk pembaikian perlu di buat utk Heliza n Dafi. utk Dafi, vokal perlu di kuatkan lagi. utk Heliza, vibrato perlu dikurangkan jgk..caiyok!

p/s:kredits utk Wan @ Wenkt( www.wenkt.com/blog) kerna bagi aku gmbr Dafi tu.

6 comments:

wénkt said...

gambar tu kan
actually bukan aku yg edit, ada orang lain... identiti dia dirahsiakan sbb tak nak org tau dia FANATIK AF gak.. opss.. peace!

Anonymous said...

hOu la la..KomEn aBes!!ehe..pg tuka Jd jd pEngkRiTiK la PlaK..ngh3..tak BEst sGt Ah Af5..uhUhu..mule2 nh r..aiYak..

Izy said...

yeah. troskan! bleyh ku bc nnt.

Anonymous said...

salam ash..

Anonymous said...

masuk sini melalui blog acai

wénkt said...

bro, yg link kat tepi kanan tu, yen tukar la jadi ./blog, tak nak la wenkt.com, tak masyuk!