Monday, November 3, 2008

Orleans, Tours, Le Mans, Paris 08

Cuti sminggu aku mmg aku gune sebaik2 nye. Bnyk tmpt aku jln n aku sengaja jauhkan diri dari bndr Bordeaux ni. Yela, cuti bukan slalu n tmbh plak ni la satu2 nye pluang aku utk jumpe balik kawan2 lame yg dah lame x jumpe kat france ni. Sape kate x rindu. Tiap2 ari aku kbosanan sorang2 n now time to repay la kbosanan yg kacau aku slame ni. So, aku decide nk pg 4 tmpt ; Orleans, Tours, Le Mans, n Paris.

Orleans
aku dok kat Orleans dari Ahad smpai la Rabu. Lame kan? Xpe..aku x kesah lepak kat situ sbb nk jumpe mmber2 rapat kat Colmar dulu yg lepak kat Orleans jugak. Ade Izyan, Adi, Ainaa, Mimy n Fariz; huahah. Aku xde la buat ape sgt pon. Hari ahad tu smpai, minah 2 org Ainaa n Izyan amik aku kat gare. Then balik lepak2 borak2. Esoknye jln2 kat bndr Orleans n melakukan proses memotong rambut. Seb baek aku puas ati dgn haircut aku ni. Then selasa, ktorang kuar plak jln2 shopping sket. Kat Orleans ni bleh thn jugek la nk shopping2. Smpat jugak aku smbr 2 baju cap lalat. Pastu tmbh plak skrg ni dah stat sejuk n maghrib pon awal, ktorang takde la lepak lame sgt kat town. Mane larat nk jln sjuk2 nih..esoknye ari rabu plak, aku n Ainaa orleans pg paris nk amik Ainaa besançon kat gare de Lyon. ( note ; ade dua Ainaa dlm cerite ni ). n mlm tu, double Ainaa n Izyan dera aku msk dinner. Normal ah tu, dah biase..;x rase ape pon. Agi pon dah lame aku x msk utk org sejak dok Bordeaux. Memasak utk diorang adalah satu penghormatan utk aku. Huahahha. Lepas tu lepak plak habeskan Kekasihku Seru kat website TV3. Aku kne tgk ramai2 sbb aku x brani sgt tgk sorang2 kat umah. Ni ade pluang ni, bantai je la. Then dah abeh tgk, diorang kanak2 pompuan pg tido n aku g lepak ngan Adi n Fariz plak smpai tertido. Esoknye Khamis, ktorang gerak g Tours plak utk mjlis raya student France 2008.











Tours

pagi khamis tu, ktorang siap2 dgn baju melayu ape sume sbb nk g mjlis raya la konon2. Kelam kabut gak nk kejar tren ape sume n bygkan dgn pakai baju melayu yg nipis nk tahan sejuk2 tu, terketar2 den. N a miracle happened, tibe2 tgh dok kecoh2 pakai baju siap segale, snow pon turun! Mmg syukur aku terlepak kat Orleans pagi tu sbb nmpk snow jugek. Daripada tak merase langsung kat Bordeaux, dpt jugek aku rasa kat Orleans. Dari Orleans ktorang gerak naik tren ke Tours n kbtulan plak, my juniors from Colmar pon amik tren yg same. Tu pon Kash bg tau yg diorang transit benti kat Orleans jap. Ape lg, aku pon bergerak la dari gerabak paling hujung ekor tmpt ktorang duduk, ke hujung gerabak kat kepale bdak2 junior ni duduk. Dpt jugek jumpe diorang dlm tren. Ade Pekoms n JPAs. Borak2 sat hilang rindu. Lame x jumpe kanak2 ribena tu sejak raya kat Paris n Besancon aritu. X lame pon pjlnn..sbb skjp je dlm sejam lebeh da smpai Tours. Smpai2 tours ade ajk2 smbutan dtg smbut ktorang. Ramai plak yg smpai waktu yg same ngan ktorang kat gare tu; ape lg, gerak ramai2 la g IUT de Tours utk mkn2 (walopon ekceli sesat skjp, err..tersilap bus stop =D ) bleh thn best jugak raya kat Tours ni walopon dari segi dish biase2 je. Ala..;aku xkesah pon. Tujuan utama nk jumpe mmber2 lame n seniors serte juniors yg aku agak2 kenal. Luckily sume ex-colmar dtg! Dpt la jumpe sume org n yg pasti, Khalid the Parisien makin bergaya. Bravo Khalid!!
posing2 amik gmbr n mkn2, dah abes pon mjlis n tibe mase plak ptg tu jgk aku, Danial, Izyan n Capik gerak ikut mr Syuk g kampung beliau di Le Mans.
















cameraman baru


Le Mans

aku bwk junior aku dari Colmar, Danial ikut aku g Le Mans. Takpe..spend quality time sbb lame x jumpe, ape salahkan? Ktorang smpai kat Le Mans dari Tours tu dah mlm. So bfore balik g umah Syuk, ktorang singgah kebab (lagi....) utk dinner. After that balik n tido je sbb masing2 penat. Esoknya jumaat, after solat jumaat ktorang x de nk g jln2 sgt sbb sejuk. Just kluar pg KFC (lagi....) n then do some minor shopping kat Auchan. Mlm tu, aku msk dinner lagi utk dak2 yg ade. Again, penghormatan utk aku skali lagi. Dah siap2 mkn sume, ktorang dgn semangatnya gerak g tmpt men pool walopon jam dah pon kol 12. xpe, Aiman x kesah.....mlm2 tu redah sjuk mlm g lepak men pool smpai kol 3 pagi baru balik. Sekali skale lepak2 ape salahkan? Bukan buat ape pon..sports je....da balik2 pool tu, smpai uma diorang pasang plak cite antu tp last2 aku sorang je tgk. Yg len dah pengsan. Ceh semangat je nk tgk sume org last2 aku yg tak ske@xberani ni kne layan sorang2. Cuak jugek tp pastu aku layan Gossip girl utk bagi hilang segale imej2 ngeri itu.;huahahahha. Ari sabtu, Syuk Omar Izyan Capik Kevin n Naim antar aku n Danial kat gare Le Mans utk ke Paris. Dah la sjuk, tren plak lmbt smpai. Aih...dlm tren, aku n Danial borak je n x sedar pon dah tup2 dah smpai paris..

senyum seindah suria...



tuan umah encik Syukri








Paris

sampai2 je kat Gare Monparnasse, aku n Danial decide nk g cari dinner dulu. So, since aku agak kureng suke kebab n Danial insist aku cari alternatif lain selaen kebab, aku decide nk pg layan briani kat restoran halal india kat kwsn2 gare du Nord. Tgh syok2 layan bryani kambing, cheese naan n lassi pisang, tibe2 ade org ketuk2 kat cermin tepi aku n Danial duduk. Loorh..Sin Wui ghupenye! Pekehal la dia buat kat situ mlm2. Sin Wui dgn Luk jln2 kat situ jgk nk cari mkn sbb diorang nk mkn skali dgn pekom juniors lain yg same batch ngan Danial tu. Alang2, aku n Danial smbung order lagi la smntara nk tunggu pekom juniors n Sin Wui abes mkn sbb diorang masuk lmbt sejam dari ktorang. Bgus jugek jumpe kat situ sbb aku plan nk jumpe diorang kat eiffel je....alang2 gerak je ah skali. After mkn, Luk n Sin Wui bwk ktorang pg opera n eiffel tower. Ntah kali kebrape aku g eiffel pon x tau lah..layan je la dgn bdak2 ni pe salah kan? Skali skale. Tmbh plak eiffel tgh kaler biru skrg ni kalo time mlm. Aku x tau ape motif dia. Biase kuning je lmpu tu. Gasaklah..yg pnting aku dpt shot eiffel baru tuk cover blog aku ni..huahhaha. Then dah puas tngkp gmbr dlm kol 11 stgh gtu, ktorang gerak balik umah En Yusri. Hee..skali lagi uma en Yusri jadi ruma tumpangan ktorang. Ampun pak! Mekasey..smpai2 kt umah, cik yusri pon ade tgh borak2 ngan Abu n Hakim. Jenguk dlm bilik, Naz n Mali dah mcm tido. Diorang penat sbb g Disneyland siangnye tu. Tp sbb ktorang balik n bising2, terjaga plak kanak2 brdua tu. Ape lg Mali pon stat la ber potpetpotpet..Naz plak da ngntuk..n aku pon join je diorang borak2 smpai kol 2 pagi n tertdo after tukar tiket tren aku utk balik ke Bordeaux esoknye tu. Ahad pagi, ptutunye tren aku kol 8, tp sbb mlsnye pasal, aku carik tiket lain kol sblas stgh. Ye ah x puas agi lepak ngan bdak2..huuu.. pastu dah time nk balik tu, aku kuar skali dgn bdak2 ni sbb diorang pon nk gerak g La Defense. Kbtulan satu metro, ktorang gerak same2. Tp berpisah kat tgh jalan..

damn sedeyh hell. Dah salam2 n peluk2 sume, aku pon angkut beg n tinggalkan bdak2 tu n terus je ke gare Montparnasse, n balik ke Bordeaux. Tak toleh dah n laju je aku jln. Kang kantoi plak. Masuk dlm tren, terus rase sunyi. Skjp je dah rindu balik kat mmber2. Aku tanak dok sorang2 lagi kat Bordeux ni. Bosaaannn....isk. Xpe..ape2 pon aku syukur sbb ade kesempatan aku nk jumpe sume org tersayang aku spnjng cuti ni. X miss sorang pon! Walopon sminggu je cuti n dpt lepak dgn diorang skjp je n terpakse trime hakikat esok ade kelas math mnanti, aku happy dgn cuti sminggu aku ni..










Mali, Ilman n Naz yg mls bgn tdo..huahaha

skrg kat depan komp, sbb rindu aku tulis entry ni tanak bagi aku lupe kngan cuti ni. Miss u guys n till then jumpe lagi. Special thanx to org2 Orleans, org2 Le Mans n en yusri di Paris utk penginapan. Huahah..mekasey bnyk2..

XOXO

13 comments:

Anonymous said...

pergh. jalan sakan awak ye.

gamba paling memikat hatiku : gambar ketige. mcm cite korea la, bro.

canthek gila.
nanti buat skeping utk aku.
tak kira.

HAHA.

Mr A said...

haha fan.;tpkse bjln utk merawat duka kesunyian sorang2 kat Bordeaux..hee

korea? gagaga..aku pose je..izyan capture, n mlle Ainaa Rashid yg editkan..

kalo nk jgk suruh beliau edit ok..huahahha

Anonymous said...

yeah dah update..
Lina tgk gambar jer eh..
i love those pictures..
cantik sgt2..

andddddd
paling cantik sekali eiffel tower..

- nenek Lina.

farish izaryl @izreez said...

cntiknye gmbar2 kat paris..hehe slam singgah.. hmm bile laa aku nk p niw:p

Mr A said...

eheh..ade rezeki turun la france...its a beautiful country i assure you...

vi$ion said...

panjangnyer blog.... x terbaca... tgk gmbr dah wat jeles.... waaaaaa... seb bek ada gmbr aku dlm.... kurang jeles aku.. hihihi...

Mr A said...

sof...ahah kne la bace kallo nk tau citer..ggeeee
nape nk jeles plak..hang kan ade gak gmbr...hueee

vi$ion said...

jejes cuz xdpt tgk eiffel biru... nk gak brgmbr kat eiffel biru....

Anonymous said...

tudung biru..
cam kenal..
aina kan
kwn skolah dulu..
kim salam ye..

Mr A said...

err..acane nk kem slm kalo x tau gerangan empunya diri..eheh

Anonymous said...

classmate aina mase form 3..
entahlah dia igt ke tak..
tak rapat sgt..tp kenal la..
mule2 mcm tak cam gak..tgk byk2
kali baru perasan..lain sikit nmpk..
dulu kurus sikit..hihi..
korang belaja sekali ye?
jumpe blog nih pon sbb bace2 dr blog membe2..

nice blog,dude!

Mr A said...

blaja sesame kat france tp lain2 bidang..;dia kat uni lain..beta kat uni lain... =D aah skrg dia plum sket. ngahaha jahat2

Anonymous said...

adoiyai..cik anonym..sapeka ande?
cmne la nk knai if tak CAKAP name..ohh..mcm ande sorang la plak duk dlm kelas ngn me tym kelas 3balqis dl..
adoih..

*ngaku cepat!
marah neh tgk statement ande tu..
hoho!~

HAHA~