Saturday, November 22, 2008

Char kuey teow à la française

Satu perkara yg best tentang minggu ni adalah, ade satu ari tu, aku sampai ade seploh jam kelas dlm satu hari. N ade satu hari tu, aku hanya ade 2 jam kelas dalam satu hari tu. Hahah..kire balance la eh. Penat2 gile berbayar dgn takde kelas plak n rehat2. N mcm biase, everyweek akan ade satu test n minggu ni test practical electric. Deyh, dah la dpt bnde susah dgn menatang osciloscope tu. Pening then nk buat kire2 dgn bnde segale wayar yg berserabut. Bak kate Nicholas n Charles yg dpt same tajuk ngan aku, SUSAH GILER . N mmg susah. Nasib lah..bnde dah lepas. Pastu plak, aku rase sgt terharu bile dlm bnyk2 profs aku ni, sorang je yg sebut name aku ngan btol. N dia adalah cikgu paling gile2 tp dia sorang je la yg pronounce name aku dgn btol. Name aku start dgn MOHD. So cikgu2 aku kat sini sume sebut MOHD mcm yg kite sebut kalo eja ni btol2( diorang sbut Mod). Tp cikgu gile2 aku ni yg ajar termic transfer ni, dia sebut MOHD as in MUHAMMAD. Tekejut gile sbb aku xpnah explain kt org2 french ni nape MOHD. Sbb aku mls nk explain pnjng lebar. Haha. Mase dlm kelas tu, time dia panggil utk kedatangan, dia sbut name aku MUHAMMAD n aku jawab la 'oui monsieur!' Mmberr2 sume pandang aku. Sbb diorang tak tau pon itu sbnrnye care sbutan yg btol n diorang tak pnah dgr pon ade org name Muhammad dlm kelas diorang. aleh2 aku plak yg jawab, tu yg diorang pelik smcm je. So diorang tanye la, ...c'est comme ça qu'on prononce ton nom? ( camtu ke care btol nk sbut name ko?) ahaha. Aku gelak je. Ye la..;so sume org yg dekat2 aku pon terangguk2 n senyum. Eheh...Jordis, my fren tanye aku ni dari mane. Aku ckp la dari Malaisie( malaysia ). n dia gelak. Dia baru tau. Selame ni bekawan takkan tak perasan aku punye french cam hape je tunggang tebalik jugak time becakap. Pe daaa...

agak tension gak sbb dalam mase sbulan ni kne siapkan projek PPP aku. Duh bnyknye kne type. Nasib baik aku dah buat sume. Tinggal type je. Takde la nk pening2 nk ngarang ayat2 french ni. N stiap kali datangnye jumaat, sume bdak2 kelas aku akan diserang sawan. Sbb esok sabtu n weekend, dah cam mls nk g kelas. So time kelas Chemical Bondings, bdak2 da cam mls gile bljr. Mr Laison dok explain kat depan, diorang ni bleh plak maen2 baling2 kertas kecik gumpal2 tu. Haha. Sronok gak tgk diorang maen. Sbb diorang maen sorok2 tp cikgu tu perasan gak. Tp dia sporting naseb baek la. Aku plak, smpat rakam diorang maen perang2 kertas tu. Huahahah.

Balik2 je kelas smlm, chatting dgn cik Ainaa ni. Tgh borak2, terborak pasal char kuey teow. Ape lg, sbb dah terase gile nk makan, aku pon tadi ptg lepas pg dobi, masuk kat kedai asian n cari segale barang yg perlu utk buat char kuey teow. Bukak je tenet, carik resipi n buat la. Pe susah..;n plus, kat Bordeaux ni sume barang asian yg aku perlu ade. Caaanntteekkk...sayang Bordeaux!


Takde la complicated sgt buat ni. mula2 buat paste dia ;

campuran rebusan air udang bersama shrimp paste, kicap pekat manis, sos tiram, bawang putih serta garam gula.

lepas rebus2 tu, ni la hasil paste dia..


Then pastu msk la kuey teow tu dengan ;

paste yg dibuat tadi, kuey teow, tomato, lada, taugeh, telur n segale2..


nak msk ni, sayur2 mestila segar bugar...baru best nk mkn. huahah

masakkan paste td dengan barang2 yg dah ditumis dlm kuali

goreng dgn paste td..


et voila! Jadi sudah char kuey teow à la française aku. Huahuaua.. terangkat beb!


my char kuey teow à la française


Sesungguhnya mkn dan memasak adalah terapi tension aku yg paling mujarab. Untk cik Ainaa yg ngidamkan char kuey teow, bawak2 la balik Malaysia then mkn la puas2 kat Penang tu yerk. N utk Cha yg smgt salin resipi dari aku, courage utk char kuey teow anda. Huahhaha...

p/s ; akan di ulang tayang masakan ini di Colmar disember ini. hahhaha. utk full resipi, korang google je la or carik kat myresipi.net. sekian =D

26 comments:

Anonymous said...

kalo ta jd balek mesia hiver neh pon..char kuey teow colmar pon jd je
kan???tp mak sho gne kuey teow yg btol la...perlu bwk dr besancon kah.?
waaahah

;p..

SôFw@N said...

nyam²... sedapnyer... ayen.. noel ni gi mana??

Mr A said...

ainaa - mak tau ke pasal citer CKT ni?

sofwan - cube la soff..layan gak rr.;hee;.noel ni g paris n balik colmar kot...

SôFw@N said...

ooo.... asyik gi paris jer... xnk singgah pau ni ke??

Mr A said...

teringin jugak...tp dah buat plan awal2 la...paris ni pon sbb mmber dari london nk turun. then lepak colmar je. haha. org cuti kite balik kg rr

rafizzi said...

salam ayen..
wahhh sedapnye...
tetibe plak lapar..
nwys, kitorg nnti turun gak colmar..
iA.. nnt leh masak2 bgitu ye.. =)

Mr A said...

salam raff..deyh..ramainye nk turun colmar..bleh baut knduri kndara ni! hahah

farish izaryl @izreez said...

hehee sedapnyerr:p

SôFw@N said...

mestilah
aku maybe turun gak... insyaAllah..

meSsy-MesSA said...

sungguh menakjubkan! LELAKI.MUDA.MASAK!!

Mr A said...

rizz - bolehla tahan...haha

soff - waa...ko turun jgk ke? knduri jom!

silent girl - erk..it is considered as normal for young malaysian guy abroad to cook what..kalau tak..kbulur n kempunan la jawabnye...haha

Anonymous said...

oit.. blog ko da jadik blog mknn plak..
hahaha..

Mr A said...

makan utk hidup..dan hidup ad criter...so, skalikan je la...huahhaha

Anonymous said...

oih oih
ramainyer org da komen
aku telamabat! haha
ok cm biase :

1. masak mende ni kt colmar?
ajak aku sekali taw sbb aku pun di sane nnt! haha. buat lebih lebih sbb akan ade dua org extra. daku dan kekaseh hatikuh. HAHA :D

2. aku da beli tiket g colmar! smpai hari 20hb sbtu pkl 1 lebih ptg. huuu. 23hb baru gerak paris.

3. lagi 4 mggu na cuti en? aaa excited! (haha padehal giler la lame agyh)

4. oh aku pun ta suke gune menatang osiloskop tuh.

5. okayh neyh je. haha. taa~

^-^ said...

ayen...gambar udang2 sekalian very tempting..
pass2 la resepi2 lain plak..hehe

dancing queen♥ said...

emm... bagos2. blog ini dah ghupe blog recipe. saye akan belajar memasak melalui ini. xsedap, siaplah kamu nanti!!!! kih kih kih. aku wat jadi xsedap, siap ko ayen.. heee~ =P

Mr A said...

izyan - weh mek, panjang la ko komen..mls nk reply...cume nk ckp, aku g colmar 25 looorrrrrr;;;; tak smpt jumpe kamu..

^_^ - haha..sile la cube...btw sapo nih?

zatie - eh eh..ko jgn salahkan aku kalo x sedap! hahaha sile2 bljr untuk nobita anda ok.. =D

Nini Marini said...

Salam~
akak selalu je singgah sini sebenarnye. akak link kan blog awaklah yea.


Bestnye char koay teow tu. teringat malaysia..


Jaga shobana baik2 kat bordeaux okey!

Mr A said...

salam kak

ooooo...silent reader yer..baik2...nnti sy link akak jugek ok..akak mesti lagi best masak dr sy nye..huahah

shobana? ok i will...huahah

anjut said...

aih ainaa?lagi gebu la ko nanti...bagus2, banyakkan lagi spesis lelaki universal kat dunia ni. tapi kalo kat umah, mesti la kita nak makan bini kita masak, ye tak?hahaha!apa lagi Apok?p la belajaq masak.

Anonymous said...

byk plak org komen sini...


eyh sengal aih mejah..
aku reti mask pe..doi..
haha!
keje nk mengantoikn aku je mejah ineh..tape2..adei..
aku masak jenab ko kang..br tau..

Mr A said...

mejah - lelaki universal? wahaha stuju2 !

naa - ha bace encik mejah itu berkata2. kene bljr masak! gagaga

Anonymous said...

aku nak join kemeriahan boleh? hahaha. pergh pergh. sedapnye. tak boleh jadi ni.

ANACLAAFi™ said...

ça a l'air bon en tt K! XD

Tinta MR said...

komen2 saya :

1. bagus2 die prononce betul. insyaAllah terpuji nnti ayin jadinya sebab sebut selalu jadi doa.

2. hakhak kiter terima la kenyataan bahwa belajo kat france mmg camtu.

3. wah nnti kitorang smpai colmar pon noel juga sampai la ahad! rumah malik telah pon kami tempah sebagai penginapan 5 bintang.

courage2 jusqu'à noel n sampai habis belaja. lol ^^,

Mr A said...

anaa - ouais.. ca a lair bon. tu veux que je te fasse un? haha

mas - deyh..manusia2 renne mmg suke komen pnjng2 ke? ahah..jjumpe kat colmar je la eh! kite wat soiree di situ nnti..huahah