Wednesday, May 28, 2008

thought of the day

dr ibnu umar bhw nabi s.a.w pernah ditanye ; siapakah org yg paling bijak wahai nabi? maka nabi menjawab ; org yg paling bijak adalah org yg paling bnyak mengingati mati dan paling bnyak bersedia menghadapinya. (hadis riwayat ibnu majah)


tadi dok lepak2 ngan bdak2 ni, then ade kuar satu hadis ni. hadis ni menarik perhatian aku dari segi maksudnya. aku rase, sape2 pon yg bace hadis ni mesti terus je bleh fhm ape mksud tersurat dan tersirat dia..ye lah, aku ni student, dan aku rase rata2 yg bace blog aku ni sume student. so sbgai perigtn kepada semua, kite bukan saje kene bijak dlm studies kita, n kite sume pon tau, mnntut ilmu tu tuntutan agama dan merupakan juga satu ibadat. tp dlm pada kita bijak mengorak langkah utk memenuhi tuntuan agama kita yg satu ni, kita jugak kne bijak dlm merancang masa depan kita di akhirat sana. bukan je nk study smata2 sampai nilai2 agama kita tolak tepi. seperti kata hadis ni, kita kene prepare awal2 dan bersedia utk bertemu dgn pencipta kita pada bila2 masa je. who knows when rite? dan 2 bnde ni iaitu bijak dlm studi dan juga bijak mengatur strategi utk berdepan dgn Nya suatu masa nnti, adalah 2 bnde yg patut bergerak seiring dan sejalan ( bak kata lagu kak pah kite dolu2 tu...tp bukan yg tu aku maksudkn ok! )

aku letak ni saje je, sbb tibe2 kepale otak aku ni automatik berpk2 pasal bnde ni. just nk kongsi sket pndngn aku bfore tido nih. hah..satu lgi, sahabat aku encik Khairi ckp, aku kurang komen sbb aku pernah berhibernasi lame dulu smpai blog ni dah berhabuk2. ngahahah...insyaAllah aku cube naikkan frekuensi mengupdate. (habih sume melayu english aku cmpur2 suka suki aku je. cikgu Norzila, ampun! =D )

1 comment:

SôFw@N said...

hihihi... ramainyer budak uk n france dtg.. mari kita acceuil mereka betul²....