Monday, September 17, 2007

ROot



sedat tak sedar kan., dah hampir 3 thn aku masuk dlm dunia blogging ni. sume nye bermula daripada zaman musim demam AF. mase tu, aku syok sgt bace blog2 yg org kritik pasal AF. bukan je aku seronok baca tentang mcm mane diorang rase tentang AF, aku jugak sronok bile baca pasal kehidupan diorang, tentang perasaan diorang yg kadang2 buat aku rasa dekat sgt dgn diorang walopon aku tak kenal diorang. aku ingat lagi,first blog yg aku baca is blog Javard. skrg dah tak bace pon. aku pon dah lupe mane satu url dia. then, aku pon cube2 buat blog sndiri lepas frenster ade bukak blog sndiri.
bermula daripada blog frenster, aku rasakan blog ni bagus utk aku expresskan diri aku, feeling aku, n jugak ape yg aku rase. di blog frenster, mcm2 aku cerite, kehidupan yg lebih peribadai drpd ape yg aku paparkan kat sini. daripada blog frenster, aku dapat ramai pembaca dan jgk respon2 yg diberikan kadang2 buat aku teruja untuk terus menulis. terase diri ni dihargai. tapi, di frenster, aku tak lame lepas aku kenal ape tu blogspot. drpd frenster, aku hentikan tulisan aku kat situ dan aku berpindah kepada blogspot.
skrg ni pon aku dah lupe mane satu blog aku yg 2nd lepas frenster, tp yg pasti bukan yg ni. kat blogspot tu jugak, aku cube lakukan teknik yg same. cara penulisan yg same dgn yg kat frenster. bleh thn jgk respon org yg mmbace. tp lepas tu, bile aku masuk utp, aku kureng sket update dan aku tumpukan kepda novel bersiri blog aku yg dah aku stopkan penulisannye..nnti aku try cari link dia n letakkan eh. cerite tu aku reka2 je, imaginasi aku semata2.then, bile aku dah dpt tawaran kat france ni, aku cube nk sambung balik blog tu, tp takde idea plak. terus mati cmtu je.
then, aku bukak blog ni, dimana aku mulekan lembaran baru aku sepanjang kehidupan aku kat france ni. bukannye niat nk bermegah, cume utk berkongsi pengalaman dan jugak satu cara aku nk comunicate dgn family aku. biar diorang tau ape yg aku buat kat sini. sbb tu la aku takleh nk tulis lebih2 sgt kat sini. lebih kepade aktiviti2 seharian aku je n mmg aku rase tak menarik sgt pon. daripada blog baru ni gak, aku dpt kenal ramai org. sama ade yg aku dah kenal ataupon x. tp tu mmg satu pengalaman yg menarik sbb aku bleh buka mata aku supaya aku dpt lihat kepada satu skop yg lebih luas. sampai skrg ni, aku amalkan dasar 'berkawan dgn semua tak kira siapa mereka' dan ini buat aku rase lebih selesa.
walopon kadang2 ade jgk yg bg respon negatif, tp aku buat bodo je. aku pk2 balik, nape diorang ckp cmtu? jeles ke? ye la tu. x jeles, takde la nk ckp cmtu, ye x? dan satu lagi penegasan yg aku nk buat, aku buat sume ni bukan utk fames! plz take note. blog skdr satu cara aku nk ceritakan pada org tentang aku. tu je. nak bace, bace la. tanak bace, boleh blah..hehe
tak tau mane dtg idea aku nk tulis entry ni. tibe2 rase nk tulis pasal ni. biar korang tau dr mane aku bermule.
btw, pasal novel bersiri tu, sape2 yg nak bleh prvt msg aku eh. tanak la publish kat sini. lg pon aku dh tak smbung dah. kalo smbung pon, maybe akan lari dari objektif asal. so, aku ade terpikir utk buat lagi satu siri n skrg ni pon takde idea lg. kalo korang ade idea best, bleh aku pertimbangkan..
mmm..esok, ktorang satu kelas akan tgk citer ratatouille version french punye kat cinema dgn profs kitorang. tgk muvi salah satu drpd proses pembelajaran bahse perancis aku kat sini. mmg every minute is count. nk tanak kene pg le. wajib lak tu. hopefully yg version french ni bleh gak jadi lawak mcm yg english punye.
ok..a plus!

5 comments:

Acaii Jawe said...

waaa, ash, siap ad asejarah lagi tu,hehee..tahniahlah sbb kita ada blog untuk express apa yg kita rase tanpa peduli org nak kata..:) ada tempat mengadu dan sebagainya..:)

emm, kalau ash nak masuk blog ni sbnarnya lebih dewasa skit..:) sbb kat friendster dan sewaktu dgnnya tu byk budak2 remaja skit berbanding blog..kebykkan diaorg tak suka tulis2 sgt camni..:)

acai tunggu novel ashlah,hehe..jgn lupe bagitau acai nnti tua kalau dah siap..:)

Anonymous said...

Selamat berpuasa:)
Terawih kat France ke?;)

Anonymous said...

ei2..c'est cool hein d'avoir uN BlOg...et y a certAineS pages tres bien faiTeS!!parle de tes paSsions,de cE quI te touCHe..etc..c'eSt bieN alors..queL couraGe~..*clap clap clap!*(",)
bRef, faUt CoNtinuEr..
J'eSpere surtout que ce blog existera encOre longteMps..eh?=p
samaT pOse..heh

Anonymous said...

acai- bro..panjang lebar bagi. rase honoured plak dari ramai2 pembaca blog bro, ash jgk yg dpt komen pnjng ni. merci merci merci! mmg btol ape yg bro ckp tu..:p

hazia- thnx. utk hazia jgk..aah..tarawikh kat sini la. tkkn kt mysia kot. hehheh

aynaa- merci bien.. comme ca, je peux avoir beaucoup d'amis. toi aussi, faut continuer de lire mon blog. si non, je vais t couper les cheveux!!!

EDDY PURNAMA said...

hey there....apa kahabar...selamat menyambut ramadhan...

was just surfing then tetiba baca this entry where you said that you start baca blog dari Javard dulu...

just to inform you...that blog had to be be closed and now I go by the name Eddy...will drop by blogging again..

selamat berpuasa di perantauan,...