Saturday, September 22, 2007

Ayam Percik~


hey, sape kate france takde ayam percik? ade OK! so, miss Aynaa, Miss Lina...ku sudah dpt ayam percik aku. eheheh
ekceli, dlm 5-6 hari yg lepas ni, ade sorang ni antar testi kat fs aku, tanye nk ayam percik ke tak. then, sejak dari situ, aku mule mencari2 bahan2 nk buat ayam percik ni. skrg sumenye senang, bukak ternet, dah jumpe resipi. ada bnyk sgt, ada bnyk jenis, ade bnyk versi. aku, sperti biase dan kebiasaannye, mesti la amik yg paling simple utk aku buat.
walopon kt mysia aku takde la suke sgt, tp sesekali bulan ramadhan ni, tambah2 lg dok jauh ni, ngidam la plak. so, td petang, aku kuar dan carik sume barang2 yg diperlukan.


kuah ayam percik yg baru je siap

aku ade buat sket modification. aku takde la gune sume barang2 yg dia nk tu. bnyk aku tuka but still, the rase is the same and i'm glad yg bende tu mnjadi! example, aku gantikan asam keping dgn asam jawa, n aku tak letak serai(sbb kedai yg jual serai tu jaaaauuuhhh...mls nak gi). hari ni jgk la, spnjg hidup aku, baru aku kenal ape tu lengkuas, buah keras, dan jintan. sblum2 ni, bukannye aku tak kenal. aku tau wujud bnde2 tu dlm dapur. cuma yg aku tk tau, mane satu bende tu. kenal name je, bendenye tak penah lak tau. hik hik

so, thnx a lot pada resipi yg aku dpt dari www.resipi.net. aku takde la ikut btol, setakat yg mmpu je. rasenye, tak yah la aku ceritakan cmne aku masak eh sbb mmg dah tertulis kat resipi ni. Mr Sazzy, aku dh dpt ayam percik aku!!!! yeeeeehahah!

Bahan-bahan:

1 ekor ayam (1 kg), dipotong empat

1/2 cawan minyak masak

2 cawan santan yang diambil daripada sebiji kelapa

Garam secukup rasa

1/2 cawan gula

2 keping asam keping



Bahan kisar:

5 batang serai

2 biji bawang besar

5 ulas bawang putih

50 g halia

5 tangkai cili kering, direbus sehingga lembut

2 biji buah keras

50 g kunyit hidup



Cara membuatnya:

1. Bersihkan ayam yang telah dipotong dan lumurkan garam secukup rasa dan lima camca besar bahan kisar pada ayam tadi. Perapkan hingga lebih lima jam.

2. Panaskan minyak di dalam kuali dan tumis bahan kisar sehingga naik bau.

3. Kemudian masukkan santan, garam, gula dan asam keping. Kacau sehingga pekat.

4. Keluarkan ayam yang diperap tadi dan panggang ia di atas bara sehingga separuh masak.
5. Kemudian celupkan ia ayam di dalam kuah percik.

6. Panggang sekali lagi sehingga ayam masak sepenuhnya. Enak dimasak bersama kuah percik sesuai untuk berbuka puasa.




ni la hasil akhir. mmg bertuah aku mlm ni. tak pasal2 dpt mkn ayam percik. made in COLMAR ni kayh!


p/s: maaf utk kualiti gmbr. aku dah snap bnyk2 gune kamera digital aku, tp tibe2 lak aku tak jumpe wayar dia nk nymbung kt komp ni plak! adess. card reader lak aku takde. mls nk gi kt bilik dak2 ni sume. nasib baik aku buat backup. aku amik dulu gmbr2 dia ngan phone aku. tu pasal gmbr tak clear sgt.

9 comments:

Anonymous said...

cara saya:

1. nampak uptown danau kota dari tingkap rumah
2. ajak housemate pergi bazar ramadan kat uptown tu
3. masuk dlm kereta, kemudian pergi
4. bawak duit rm10, beli ayam percik
5. on da way balik, housemate drive lak
6. sampai rumah, sambung layan astro hingga azan maghrib

itu kalau tak busy la, kalau busy, bukak puasa ntah kat mana mana je

Mr A said...

haha...itu cara express namenye Wan..:p

Anonymous said...

wuuee..yabedabedoo..ahah..menjadi jgk ayaM peRcik andE ye pakcek..gud2..=)(slap on the back)..kih3..tp ini verSioN pantaI timorq nye kn..kuah ta pedas sgt tu kn..heh heh~

moon said...

heh cam sedap je.. oo.. cam tu ke wat aym percik.. nape senang je.. ta pena wat pon. beli kat bazar je. haha

Mr A said...

aynaa- aah kot. ta pedas sgt but ok. lg best nk mkn. yg pedas pon best jgk, tp mls buat pedas2. nnti ade kawan2 aku yg tak mkn lak.

moon- belum cube lom tahu sng ke tak moon. sbb tu kene cube je ape2. :D

Acaii Jawe said...

waaa, sedapnye ash,hehe...pandaila ash masak, leh wat menantu ni,kekeke..:) acai kat umah didominasi mak ngan adik2 pompuan,hehe..sbb tu tak reti,hahahaha *alasan..

Mirae said...

salute~~
teror gle msk

Danial Jaafar 🇲🇾 said...

ini sungguh menarik, aku pon nak try le. huehuehuhe!! =D

Mr A said...

try danny...jgn tak try!!!