Monday, September 10, 2007

Ramadhan

kalau diikutkan hati, malas dah aku nk tulis entry feeling2 n cerite2 pasal hidup aku. kalau dulu, setiap entry yg lepas, aku bebas je nk tulis ape yg aku rase, aku x puas hati ke..aku x suke ke, aku suke ke...aku sedih ke, sume aku hambur kat blog..tp bukan blog ni la. blog lame. aku dah tutup pon blog tu and aku bukak this new blog yg bnyk cerite pasal aktiviti aku je. sangat x interesting sebenarnye! tapi takpe la. mlm ni rase nak feeling2 pulak. dgn keadaan sejuk, tambah lagi lepas hujan, buatkan badan aku menggigil setiap masa. malas sebenarnye nk pakai sweater, tu pasal rela aku tahan sejuk2 ni. ntah la berape degree cuaca kat luar. aku x hirau. malas nak hirau. bila pikir2 kan ape yang aku nak cerita ni, buat badan aku kuat untuk lawan semua rasa sejuk tu. rasa badan ni hangat je.

tak ade ape sgt yg specialnye utk entry kali ni. just cume nak kongsi beberape bende yg buat aku terpikir2 utk 3-4 hari ni. tadi even time rehat mase kelas, aku pikir2 jugak pasal ni.

tahun ni, masuk tahun kedua aku duduk kat france. dan tahun ni jugak tahun kedua aku akan menjalankan ibadah puasa kat sini dan jugak aidilfitri. semakin mendekati hari pertama puasa yg dijangka hari khamis ni, semakin hati aku berasak2 nak pikir. macam manalah aku nk lalui ramadhan kali ni? ah. kalau diikutkan, biasa2 sajalah. mcm2 tahun yang sudah. puasa, then, kelas, then, buka pose, then homework, tido n on n on...tapi, skrg ni, aku dah mula rasa rindu utk ber ramadhan di mysia. masih lagi ingat zaman kecik2 dulu, puasa di rumah. sebelum aku masuk asrama. kalau kat rumah dulu, pagi2 bgn sahur, ibu yg kejutkan. punyalah malas nak bgn, kan? tp bila pikir2kan ayah yg nk dtg kejut, baik aku bgn terus. dengan mata tertutup lagi, duduk kat meja mkn mengadap lauk yg ibu n ayah sediakan. kadang2 lauk biase2 saje. mcm mkn utk dinner, bezanye, kite mkn waktu pagi je. mmg la mase tu rase benci gile, tapi skrg bile di ingat2kan balik, rase rindu plak. berjauhan dgn family, rasa rindu tu mmg menebal2. harungi bulan puasa kat sini ngan mmber2, tak sama! memanglah manis pengalaman tu, tp, aku dah lame sgt berjauhan dgn family. 5 thn di asrama, tmbah lagi 7 thn kat sini! aish. sabar je la. then, after puasa, raya plak. kalau ikutkan pengalaman lepas, raya kat sini takde la meriah sgt. aku bersyukur lagi masih kat colmar ni, ramai lagi mmber2 yg buat prep sesame. bleh la nk sambut raya sket2. tp nnti, bile dah pindah, dah duduk tinggal berape2 kerat je, ape aku nk buat?? huh..maken menjadi2 la homesick aku.

pernah sekali, ade sorang bro ni bg tau aku mase aku mintak pndapt dia pasla pg ovc ni. tau ape dia ckp? ' btol ke ayen nk gi ni? 7 thn. lame tu. 2 thn pon nnti akan rasa rindu gile kat family'..aku ingat lagi. then aku jawab kat diri aku sendiri, 'kalau org laen bleh buat, xkn aku xleh? ye x? '

aku berpegang pada kata2 tu utk jadikan aku kuat.

walaupun baru setahun, aku rindu nk berpose n beraye kat mysia. sangat..bilelah agaknye bulan pose nak jatuh pada musim panas??

p/s: selamat berpuasa. semoga ramadhan buat aku jadi lebih baik.

8 comments:

rudy bluehikari said...

Pengalaman berpuasa dan berhari raya di perantauan memang memerlukan semangat yang kental.4 tahun aku alami. Alhamdulillah. Salam Ramadhan! bluehikari.com/nikki

Anonymous said...

wah.. tidak ku sangka kata² ko tuh adalah sama dengan aku.. kalau orang leh buat,xkan kita xleh buat? betul x? nothing is immpossible.. eh cam adidas nyer slogan jerk.. haha.. apa2 pon selamat berpuasa dan selamat mengharungi dugaan hidup dengan tabah dan sebagai seorang muslim yang manpan..

Anonymous said...

rudy- thnx ye...have to be strong!

anonym- same eh? siapakah dirimu??

Anonymous said...

btw, tak tau plak ade silent reader..:p

Anonymous said...

herm..takpe..silent pon silent la..buleh isi mase lapang gak bace blog ande..hik3

Anonymous said...

aku bagi hint-
that silent reader might be from France as well because of the existance of the carre sign.hehe
the keyboard azerty do have it kan?
aku rase gop ape yg mung rase.huhu
sedih gile weh.
taun ni ibarat taun SPM la, penentu mase dpan.
dasat kite, 2 kali SPM,hahaha

Mr A said...

ows...org france kah??? org mysia tak gune carre tu eh? aku sndiri pon x penah gune. hiks hiks..
kalo btol, siapakah????

Anonymous said...

haa..jgn pandang rendah..ngn org kt mesia..buleh je gne mende tu d mane2..asal tau je..haha