Friday, September 14, 2007

main memalam

hari ni 2nd day of pose kat sini. so far, alhamdulillah. takde bnyk sgt kesulitan. mcm biase je. walopon ade kelas sampai pkol 4, n bukak pose is 750 ptg, still rase ok sbb cuaca sini dah sejuk. takde la rase penat sgt. mlm ni jgk dah masuk 2 mlm aku pg tarawikh. bnyk bende yg aku x phm sebenarnye dgn cara diorang buat tarawikh ni, tapi aku rase i'll manage to get used to it.

bercakap pasal tarawikh ni, teringat plak mase zaman kecik2 dulu. masa zaman belom masuk asrama lagi. mase tu kirenye umur aku dalam 7-12 lah. aku boleh kata yg zaman tu mmg best! ye lah, bdak2 lagi, main la. ape lagi kan. mase kecik2 dulu, aku pg jgk tarawikh ikut ayah aku pg surau dekat umah tu. tp biasenye tak penuh la. lepas 4 rakaat, aku ngan mmber2 lain pon, slow2 la undur ke belakang n cabut lari. hehe
balik umah, pegi carik stok mercun ngan lilin kecik2 yang warna warni tu. mmg seronok time tu sbb dgn lilin tu, bleh buat macm2. bleh buat maen tanglong, n yang paling best, carik tempurung kelapa n ltak lilin dlm tu n buat as lampu suluh. then, ala2 adventure, ktorang pg la tempat2 gelap ramai2, bawak tanglong n lilin bagai. budak2, bile ade can bleh maen api, mmg seronok ah.

time2 bulan puase ni, kt tmpt aku dulu, mmg selalu kuar mlm. kat kawasan rumah tu mmg riuh dgn bdak2 maen mercun n lilin sume. yelah, time petang x maen sgt sbb penat pose, mlm la waktu yg jadik mangsa. bnyk bende yg ktorang maen. bukan stakat maen mercun je, ktorang pon maen jgk game2 mcm men nyorok2, kejar2. haha. time tu mmg x bleh blah. men nyorok2 time mlm2. mmg best sbb org payah nk carik. seronok tak terkata. how i miss that time...oh

then, dalam pkol seploh or seploh stgh mlm, time dah penat, ktorang pon balik la umah
memasing. mmg badan mase tu bau hangit asap mercun sume ade. kelakar plak bile diingat2 balik. kadang2, tanglong, pelita or lilin ktorang pasang je kat kawasan rumah tu, biar sampai ke pagi. kalo nasib baik, tak terbakar la tanglong tu. kalo terbakar, ptg tu pg beli lagi satu, yg lagi grand n colorful lagi.
skrg ni sume tu aku dah tiggal jauh dah. bukan stakat jauh, tp mmg teramat2 jauh. kalo kat mysia, at least aku bleh tgk bdak2 baru yg main walopon aku takleh join skali. tp kat sini, bunyi mercun pon tak dengar! diorang jual mercun time new year je..

aaaaaaaaaaaaa....rindu ah zaman tu. bleh tak nak jadik kecik smule?

8 comments:

Anonymous said...

huhu..da jaO dR mesia..ape bule Buat..mintaK la ToLng dOreMon..pinjaMkn 'PinTu mErEntaS mase'..baleK smule k zamaN knk2 rebina

Anonymous said...

haha...kalaulah ade doremon tu, dah lame aku balik zaman tu..huhu

Hasbullah Pit said...

tumpang lalu ye...

meezanharun said...

ayeng!!!hahahahaha
nice song la kt ur blog ni...im sure..u mesti nyanyi lagu nih...sore dah sedap kan....ahhaah


nway...mase budak2 mmg la best time posa..haahha

Anonymous said...

pergh..rindu bau blerang mercun..ingat ag sdap gile baling mercun bola k bangla2 yang ponteng pose makan curi2 atas bukit..hahaha

Anonymous said...

meezan= eheh...dwld ah..ni drpd satu theater muzikal popular kat france ni. lagu2 dlm teater tu sume best2. saje letak lagu ni sbb muzik dia best! Le Roi Soleil...try ah carik kat limewire. nnti bnyk kuar lg tu

tk= mercun bola? best gak tuh...mercun telor best gop! bergepe..! haha

sebol= lalu lerr..:p

Acaii Jawe said...

emm, camne yg lainnye ash,hihii..:) nakla tau gak, mana tau diaorg tarawikh guna mazhab lain dari kita ke:) apapun tahniah sbb tarawikh ye,bukan senang nak dapat kelebihan tu bulan lain:)

Anonymous said...

mmm..payah la nk cerite. tak bnyk sgt bezanye, except for that part yg selawat tu. mcm takde je. tp last year, time ash pg masjid lain, ade je. masjid yg dekat kt umah ni tak de buat cmtu. laju, tp bace surah tu, mak ai panjangnye....huhuhu