Tuesday, December 2, 2008

Grève = Strike = Mogok


masuklah mane2 surat khabar ke, blog ke, atau ape2 je halaman bertulis mengenai mogok di France ni, sume org akan kate,..'ye, mogok di adalah sukan kegemaran orang2 perancis'. utk sape2 yg x tau, kat france ni la, stiap kali ade je government buat satu2 kputusan baru atau undang2 baru, then diorang tak puas hati dan merasakan kepentingan diorang terancam, akan berlakulah sesi mogok ni atau dlm bahse french nya, 'grève', atau in english, 'strike'.

dari pengalaman aku sendiri la yg dah dok kat france ni sejak september 2006 ni, tiap2 tahun akan ade je bnde alah greve ni. pastu pulak, diorang nye mogok ni bukannye jenis kecik2, yg buat perhimpunan ke ape ke. selain perhimpunan, diorang akan buat gak something like, tak dtg kerje atau menghentikan service2 public yg sangat menyusahkan org. contohnye mcm akhir tahun lepas, time presiden France, Nicholas Sarkozy buat sistem baru pasal bnde2 bersara ni. aku tak phm sgt ekceli ape masalahnye. tp yg aku tau time tu, bnyk tren2 n metro2 tak jln. pengangkutan awam terganggu sbb diorang tak dtg kerje n kesannye, menyusahkan cikgu algebra aku nk dtg ngajar, n mnyusahkan aku nk beli tiket utk holiday. sume ni diorang buat semate2 nk dptkan perhatian Nicholas dan nk tunjukkan betape tidak puas hatinye diorang dgn keputusan tu.

dalam mogok ada impian

mcm hari ni jugak. seluruh IUT kat france ni buat mogok sbb tak silap aku, ade satu undang2 baru mengenai IUT ni yg dibuat oleh tak silap aku minister education france. ntah, aku pon x sure. correct me if im wrong. kalau undang2 baru ni terlaksana, akan terancam la sistem IUT berserta diplome nya, dan juga IUT2 yg ade kat france ni akan ade masalah terutama dari segi penyaluran wang.

sebagai kesan sampingan kat ktorang yg student ni, director2 mula kumpulkan ktorang dlm satu suasana yg agak sempoi dan mule berceramah pasal apa yg sedang berlaku. diorang mintak ktorang same2 berjuang (ceh..huahah) dgn diorang nk tegakkan hak IUT. aku terase mcm berkumpul buat mesyuarat tergempar nk serang negara org je. n ptg tadi, sume IUT kat france ni tutup dan kelas batal. wahah..aku pula, profite la dgn tdo n tgk muvi je ptg tadi. ( matila dah dua minggu takde kelas technical drawing ngan informatique sbb bnde greve ni )

bukan ape, satu je aku salute dgn diorang2 ni. diorang btol2 amalkan sistem demokrasi yg mane rakyat juga berhak bersuara untuk tentukan nasib negara. diorang ni, dlm tv ke surat khabar ke, selambe je nk kutuk2 presiden. tak kesah pon nk kne saman ke, nk kne tutup stesen tv ke..sbb bnde tu takkan berlaku. sbb diorang sgt faham ape itu ertinya kebebasan bersuara rakyat = D E M O K R A S I

p/s: kalau la kat tv malaysia buat gtu, maunye terus nk kne tutupkan stesen tv tuh? sekadar renungan... =D

13 comments:

wénkt said...

hhahaha
biasa laa
french people mmg cam tu
rasa tergugat skit
terus buat greve
padahal takder apa apa pun

tapiseronok laa
kelastakder
banyak batal

btw,
peranggan pertama
macam ayat kat blog wan je
dulu2 laaa
hahah
event tajuk pun

Mr A said...

eheh..aahkn diorang ni.;ntah pape

heh? cam ayat wan ke? adeh...

victoire said...

diorang xpuas ati sbb nanti iut dh xdop duit untuk beroperasi sbb etat kurangkan bajet.

nway mu tau, facebook antara penggerak dan penghubung utama greve kate member2 iut aku.
sbb antaranya diorang pakat melalui facebook sesame iut lain2 region ni.

Aliaa Zulkifli said...

wow, la grève est commune en France ?
dahsyat!

Mr A said...

kriey - tu la..brape bnyk invitation grup dah aku dpt...huahha..souvons les IUT!!

aliaa - how come u speak french? u r supposed to be an english teacher rite?

Aliaa Zulkifli said...

hahaha!
terkejut?
i am always interested in learning french n other foreign languages. as my housemate in IPBA take French course, i grab the opportunity to learn the language from her.

but still, my french vocab are too limited.
huhu!

farish izaryl @izreez said...

suka tgok gmba ash ni..cm artis korean hehe

Mr A said...

aliaa - oh..;icic..but its ok..learning french is fun, but the grammar is hard like shit..haha

rizz - erk...korean la plak.;adeh

Anonymous said...

pssttt
wan kate tajuk same
btw gmbr ds grv y a reve tuh plak pnh ade kt blog fahmi aku rase
haha
wah bestnye korg bercuti2
huhu

Mr A said...

oh tidak...aku x terpk kan sape2 pon time nk buat tajuk itu....idea kami same, mungkin?

mane cuti. sparuh ari je.;xde effect pon...huhuhu

gmbr itu, ku cari di google saje...isk

dancing queen♥ said...

ok. aku pon nak mogok. start a new hobby, may be? kih kih

Anonymous said...

salam.

tghari tadi, pakcik posmen tempek kupon chronopost depan pintu entree sbb dia tak bley masok bangunan. bangga sekejap sbb aku yang punya la kan. lepas tu, hepi sbb aku dpt parcel. tapi sedih sbb aku takde masa nak klem ari ni. kenala tunggu esok.

lepas adegan scan guna kunci, aku pon masuk ke dalam dan buka peti surat. aku dapat satu sampul surat saiz A4. aku gembira lagi. sbb aku jarang dpt surat. drpd individu mahupun syarikat telekomunikasi mahupun syarikat finance (aku nak ckp bank sbnanye.)

lepas tu aku tunggu lift yg agak-agak malu nak turun dan buka pintu utk aku. dgn sabarnya aku tunggu, naik dan tiba depan bilik 305, itu bilik aku la tu.

aku bukak surat tu.
kau tau surat apa, ayen?

surat tu surat rasmi.
ajak aku join conference greve hari selasa depan.

aku kecewa.
igtkan surat menang loteri.
eh, tu haram.
igtkan surat cinta dari perfecture berkenaan dgn titre de sejour aku yg tak siap-siap lg.

haha. punya panjang mukadimah aku kan? semata-mata nak ckp, aku dpt surat berkenaan dgn greve.

okla kan? ada kaitan dgn entry kau.
hehe.

Mr A said...

oh puan kacak...sungguh panjang mukadimah seblom ke isi utama...aku bg A1 ngeeee ( berdiri sambil tepuk = standing ovation \0/ )

hahah.;conference greve..oh aku tiada dpt surat begitu. cume tadi chef departement aku yg segak kacak bergaya (walopon beliau mature ) buat perhimpunan lg suruh ktorang kuarkan idea untuk lawan ministry ni..heeeeee