Sunday, November 4, 2007

~RaYA SaKAn~


Raya sakan! Tu je yg aku bleh ckp utk raya aku thn ni. Entry yg lepas, aku dah bg tau ape perjalanan raya aku utk tahun ni. Bagi aku, thn ni sgt bes sbb dalam mase sbulan syawal ni, mmg aku jalan beraye je keje. Walopon takde duit raye ke..ape ke..yg penting ade majlis dan ziarah menziarah tu ade. Haha. So skrg, aku nak cerite pasal lagi 2 event raya aku. Kat La Rochelle, dan jugak kat umah Kak Nab di Basel.
Ari sabtu ari tu, aku amik tgv dari strasbourg pg La Rochelle. Transit di Paris. Lame jgk. 7 jam sume total perjalanan. Letih gile, especially mase nak tukar TGV dari gare de l’Est ke gare Montparnasse. Sampai di La Rochelle, rombongan dari Colmar di sambut baik bdk2 LR. Seronok gile sbb ni la first time aku gi LR. Mase dlm TGV tu, ade jgk senior2 yg lain dlm tu. Aleh2 je dah jumpe dalam train. Haha. Keciknye dunia. Sampai2 di gare, dak2 LR dtg jemput. Sembang2 jap lepas lame tak jumpe, aku, Syed n Amir g ikut Khairi balik umah dia. Aku stay kat umah Khairi spnjng aku kat LR tu. Sampai2 je kat umah Khairi, tgk2 dah ade Farid kat situ. Dia pon stay situ gak. Mmg agak meriah la sbb ramai kat umah tu. Aku rase kan, hampir 80 percent aku ckp loghat Terengganu spnjng aku kat LR sbb Khairi ngan Farid tu org Trg gak. First tume jgk aku dgr Farid ckp Trg. Selame ni kat Colmar tak pon. Hehehe
Hari ahad, nothing much. Bgn lmbt sket sebb mlm mase ktorang sampai tu, ktorang gi jalan2 LR and pi mkn fajitas kat Le Rif. Best gile sbb tak penah jumpe bende alah tu kat colmar. Hari first, diorang wat tournament men bola n aku seprti biase, dok tepi pdg n tgk diorang maen je(tak yah tanye kenape..hehe). malam tu diorang sbuk2 masak jgk coz majlis tu keesokannye…agak pent sbb lepas game bola tu, aku continue jalan2 kat LR. Aku suke keadaan LR yg kat tepi pantai tu. Tgk bot yg bnyk gile…dgn ramai org berjalan2, restoran kanan kiri. Mane ade keadaan cmtu kat colmar. Bak kate ktorang, colmar ni bandar utk org2 tua je..agak bosan..


Hari Isnin, mjlis start kol satu stgh. Di sebabkan ni mjlis raye, ktorang sume pakai la baju raye and surprisingly, kale baju aku same ngan kale baju Kak Aishah. Huahah..sedondon. majlis ni bagi aku a succes sbb accomodation dia best. Org yg dtg pulak ramai. 149 org to be exact. Kat mjlis tu, aku jumpe balik mmber2 yg dah lame tak jumpe..senior2..junior2 baru yg baru sampai France sebulan lepas and jgk Kak Faizah n abg Ad yg selame ni aku contact2 dgn blog je. Diorang dari Poitiers turun LR. Tp tak lame dpt borak ngan diorang sbb diorang balik awal. Adeh. Tak perasan plak bile diorang pg…aleh2 dah hilang dah. Lepas majlis mkn, ape lg, men amik2 gmbr ah. Sgt heppy sbb dah lame tak tgk org Mysia ramai2 camni. Bnyk gmbr2 yg diamik tp aku tak letak sume la. Mau beratus2 gmbr aku. Aku letak kat sini just bberapa je..utk tunjuk suasana.. ptg lepas majlis, ktorang balik n kuar lagi sekali pg centre ville jalan2. Suke aku tgk keadaan port kat LR ni. Teringat plak kat citer the OC. Mmg best ah dgn lautnye, botnye..haih. kalo la angin di LR tak kuat, nakjugak aku dok sini. Mmg seswai utk org2 mcm aku yg kuat berjalan ni.

SESMARIANs in France..ade lg 2 org..tp x dtg..isk Kak Aishah,aku n Kak Sha

penyambut tetamu yg sweet..Yana n Cha



abg Ad pon tanak kalah..haha

kak Faizah...nnti sy bg resipi sate tu eh?





present and ex colmarien yg dtg...

Hari selase, ktorang bgn awal sbb nak pg jalan2 ke Bordeaux. Naik train buruk yg amik mase 2 jam nak sampai tu, buat aku takleh nk tido. Yg pg hari tu, aku, Khairi, Amir, Syed n Farid. Spnjng prjlnn, aku nmpk view2 yg aku tak penah tgk selame ni kat Colmar. Baru la aku tau keadaan belah pantai France ni camne. Mmg laen sket la sbb pokok2 dia takde hijau sgt mcm kat belah France yg aku duduk tu. Huhu. Smpai di Bordeaux, aku agak kagum sbb bandar tu besar gile!! Standard aku rr..suke bndr yg besar2. Ktorang naik tram, n Khairi bwk ktorang pg satu kawasan yg bnyk gile tmpt utk shopping. Terpegun lagi sekali aku tgk. Entah nape ari tu ramai org kat kawasan shopping tu. Best sbb ramai org n kedai2 shopping sume besar2. Ekceli, tujuan utama nk gi Bordeaux is nak mkn KFC. Since kat France ni tak bnyk KFC and dah lame tk mkn KFC, ktorang gi carik KFc yg tak jauh dr tempat shopping2 tu. Mmg aku balun puas2 ah. Dah le murah, pastu tak abeh lak tu. Last2, ktorang bawak balik je n buat dinner utk mlm tu. Dalam kol 650, ktorang balik LR n sampai gi LR, aku masak udang utk dinner. Ahha. Special utk mu Yie! :p

syurga shopping~ aku suke!!

ni la pakcik yg paling kuat makan..hahah(Amir name dak neh...)

KFC, idamanku selalu~

makan2~ Farid dah surrender..

Hari rabu, tak pg jauh2. Ari tu aku jalan2 sekitar LR je. Aku gi kawasan pantai dia n mmg best sbb dah lame tak tgk pantai. Asek2 bukit n gunung je yg aku tgk kat colmar ni, sekali2 nk ubah angin, terase seronok lak. Selain pantai, aku masuk jgk dlm centre ville LR. Honestly, aku lg suke centre ville colmar sbb lagi cantik n berwarne2. Kat LR putih je…tp best la jgk sbb besar n bnyk kedai shopping .(oleh itu encik Khairi, sile la dtg melawat Colmar eh!! Heheh)


kat pantai LR...mane laut???

Hari khmis, time utk balik colmar semule. A few dak2 LR hantar ktorang di gare, n thnx a lot La rochellais! Mmg feel like home jgk dgn hospitality yg diberi. Dari LR, naik tgv kol 1224 n sampai strasbourg kol 7 stgh mlm. Then amik train lg pg colmar. Sampai2 colmar, terpakse jln kaki sbb ari tu cuti 1 november. Adeh.

aku, Khairi n pakcik Amir..HAHAH

wuuuu..~ nak balik dah..thnx a lot LA ROCHELLAIS~~



Hari jumaat, aku ikut dak2 colmar yg lain pg Basel. Ktorang gi beraye kat umah Kak Nab, mysian yg dok situ. Dia kawen ngan org Swiss n anak2 kak Nab sume comel2 n cantik~(heheh..jahat jahat). Kak nab masak bnyk jgk n mmg best masakan kak nab. Terase melayu n feel like I’m back in mysia. Haha. Lepas tu, kak nab bwk jalan2 kat sekitar belakang umah dia. Kat belakang umah dia ade satu sg yg mmisahkan Swiss n Germany. Tak jauh pon. Bleh sgt berenang masuk german without passeport. :p. mlm tu, seblom balik colmar, ktorang singgah di bandar Basel jap sbb ade satu funfair yg sgt22 la best gile2!! Aku tak sempat nak main ape2 pon sbb nk kene kejar train balik colmar. Tp ape2 pon, still rase best sbb dpt rase susasan funfair yg mmg happeing n besar tu.

sg ni yg pisahkan Swiss n Germany..


sedap Kak Nab masak~

Hari ni dah hari ahad. Esok isnin. Ade kelas french je spnjng minggu neh. Ape2 pon, aku nak ucap terima kasih kat sume org, di LR atau di Basel. Khairi, I owe u a visit. Mu mari colmar, meh aku bawok plok mung gi jalang2 sining deh! :p
SELAMAT HARI RAYA!!

15 comments:

Anonymous said...

aku memang sweet pon hahaha =)

Anonymous said...

yana perasantan.. haha.. nanti raye cine buat kat colmar kan2? so pastikan meriah yerk!! hehe

Mr A said...

yana- hahah...mmg ko cwit~

anonymous- colmar ke? blois la~ tak penah wat situ agih ...huhu

victoire said...

yela 2 nenek yana.
ari 2 baju raye tiru kaler aku =p
weh ayen,sjak bile amer kuat makan?
aku ngn farid champion ari 2.
mane de farid surrender.
bucket aku ngn farid tggal 2 ktul j.
bucket sek2 mu blambak2 tggal.haha
nway len kali dtg lg k LR.
i'll be in Colmar later.
thx alot 4 ur visit.km slm syed ngn amer.

Camille said...

perlu passport ke masuk german?

Camille said...

perlu passport ke masuk german kalau dari frnce?

Dila Matasan said...

yep,la rochelle mmg best:p

Mr A said...

belle-mmg best kan? hehe

mr K - kalo ade TDS, x pyh pon..hehe..nak gi ke???

Anonymous said...

weh aku makan byk wehh

Mr A said...

eheh..silap kenyataan lak..K n Farid makan paling bnyk KFC...huhahaha
tong besar dua2 neh..=D

Anonymous said...

haha.2 la.
sdap2 je dia tulis mu surrender.
padahal dia ngn bdk2 2 yg surender jadi lauk diner ngn brkfast kite.

Anonymous said...

hahahha ko yg saje nak same kaler baju ngan aku kan tok K,,hahahha

Mr A said...

uish,,,men chatiing lak kat sini eh..

Raja Nurul Anis said...

la rochelle best..=)

fsj said...

aku kenal sha and kak aisyah dlm gamba tuh, kalo jumpe die lagi, kim salam rindu kat die, dr fathen.
- tak sangke sangat!!