Sunday, January 23, 2011

Dah 8 bulan!

kusangkakan panas sampai ke petang, rupe²nye hujan di tengahari. literally.

just came back from some place cold and its a lot worse at my place. colder! wiken lepas dah start² nak panas, then minggu ni sejuk balik. adeh. aku tak tau either sbb aku kurang amek air 3 hari ni (normally 2 liter wajib air satu hari aku minum) or just sbb skrg cuaca sejuk balik yang buat badan rasa macam panas semacam. aku rasa aku akan demam minggu ni. yeah, first demam for 2011. got myself a can of Perrier then perah setengah biji lemon nak bagi hilang air² dalam hidung ni. dari tadi tak berenti bersin, alhamdulillah teknik perah lemon ni menjadi.

jarang aku nak membebel pasal politik, sbb aku memang tak suke politik. kalau bukak online newspaper, memang tak akan lah klik bab² politik ni. i know, bende ni penting untuk pengetahuan am, but wadehel. kalau setiap kali baca rasa macam nak muntah then rasa annoyed gile, baik tak yah bace btol tak? bukak newspaper ni, yang ini kata pada yang itu, bukak yang ini plak, yang itu kata yang ini. at the end, kite sebagai readers ni memang tak tau sape betul sape salah. yang diorang ni plak, tau nak menghentam sesame sendiri je. c'mon la, kalau dah melayu same melayu bergaduh, then fitnah same memfitnah apatah lagi diorang sesame muslim, ape nak jadi? camne nak bersatu kalau satu bangsa satu agama pon nak bergaduh². bile nak maju pon tak tau lah. kesudahannye, masing² dapat dosa, masing² dapat bala. kalau tanye kat diorang² ni, bukannye tak tau hukum fitnah ni ape. tapi masing² bile bercakap amboih tanak kalah. yang peliknya sampai sanggup tabur fitnah yang bukan² semata² nak dapat kuasa kat dunia. suratkhabar pon satu, bias.

ade baiknya student² kita dihantar ke luar negara untuk belajar. ktorang kat sini bukan belajar academically je, tapi jugak belajar cara hidup diorang untuk luaskan lagi mata. kat sini misalnye, aku tak pernah plak baca ape² pasal party ni fitnah party tu yang itu fitnah yang ini. aku mengaku aku bukanla pembaca suratkhabar french yang tegar, tapi still aku bleh nampak cara diorang main politik. takde la kotor, tak pernah plak aku terbace yang orang itu kata yang ini. dan jarang skali (tak pernah kot) aku dengar pasal pemimpin party ni bercakap pasal personal life party yang lain. ape yang aku nampak, diorang main politik secara clean. kalau time pilihanraya pon, diorang memang betul² focus dengan kepercayaan party masing². media massa, cetak atau elektronik, tak pernah nampak bias dengan mane² party. masing² di beri peluang sama rata, dan tak berlaku pon stesen tv ni pro party itu atau ini. sama² buruk, sama² cantik.

bile bercakap pasal demokrasi plak, negara kita ni name je negara demokrasi. bukan nak menghentam tanah air sendiri, tapi itu la hakikatnya. di TV atau paper kat sini, kalau tak puas hati dengan kerajaan atau ape² party, rakyat selambe je boleh hentam presiden. diorang hentam secara sinis dan sopan, tapi memang tup tepat kene kat batang hidung orang tu. takde pon orang nak bising², takde pon orang tu kene jail or ISA ke ape ke. bagi diorang, kalau dah pemimpin tu salah, kite tegur. tak semestinya jadi pemimpin kita selalu betul. sbb tu la kat france ni memang selalu je ade strike, dan diorang ni memang tak pernah takut pon akan kena pecat dengan majikan sebab tak akan punye. diorang suarakan pendapat dan hak diorang secara demokrasi. rakyat punye suara, dan pemimpin kena dengar jugak. kalau kat tanah air, jangan lah harap. baru cakap sikit, tegur sikit, dah kene tangkap. lepas tu kalau keje kat company ni, tak boleh nak join event certain² party sbb company ni pro party lain. adoih. dunia²...

enough with the politics. saje nak luahkan pendapat sbb aku ni kadang² nampak macam tak ambik pusing pasal politic. i do, but in my own way.

itu je la kot yang nak dibebelkan hari ni. kurang mood nak membebel tapi bile dah terbukak dan tertulis, laju je jari ni nak menaip. agaknya dah matang kot kepale otak hambe ni. umur nak masuk 23 pon lagi sbulan. duh.

ps: kamen rider 000 ni macam ala² lawak je. ntah bleh ke tak lawan dengan kamen rider Den-O punye humor.

No comments: