Thursday, February 21, 2008

~ fete CNY ~


Fuh! Lega....tu je yg boleh aku ckp skrg ni. Lepas bertungkus lumus seminggu ktorang prepare utk CNY celebration ari tu, aku boleh ckp aku puas hati jgk dgn hasil dia. Yelah, ktorang punya prep last minute, sume bnde last minit. So bnyk bnde kelam kabut. Ape2 pon, overall, takde la susah sgt pon nk buat ni tmbh2 lg ktorang buat ni sume sama2. Gotong royong dgn mmber2 n sambil2 tu bleh la eratkan hubungan antara ktorang ni ha. Selame ni masing2 dok dgn kerje sndiri, sampai dah kurang mase nk brsame2, nk gurau. Jumlah tetamu yg hadir takde la ramai sgt, tp cukup utk buat ktorang rase tersgt la letih! Aku tak tau la ape jd kalo guest lagi ramai dr ari tu. Mau explode pale aku! CNY colmar ni bg aku meriah sbb adenye mmber2 batch ktorang dtg dr La Rochelle n jugak Blois. Walopon ade yg takde, cukuplah. Better than nothing, kan?




Majlis tu ari sabtu, so ari khamis, ktorang kuar pg beli brg2 nk msk sume. Pagi tu, Khairi n Omar sampai dari LR n aku subuh2 lg dah bgn nk amik diorang kat gare. Sejuk tu mmg la..tp mmber punye pasal, no hal. Skali2 diorang dtg, bukan selalu. So ptg khamis, aku ngan mmber2 pg Cora borong brg masak. Carik punye carik brg tu sume, tak sedar dah 4 jam ktorang dlm Cora tu. Barang plak tanak bnyk nk mmpus. Mule2 dah pening dah cane nk bawak balik sume tu naik bas. Bukan dekat dari Cora nk balik umah ktorang tu. Last2, gmble je ah bwk naek atas bas pon. Eheh. Abes bahgian tgh bas tu penuh dgn brng2 ktorang je, so org len takleh diri kat situ. Hehe. Then mlm tu, ktorang rest dulu n bdk2 La Rochelle yg lain sampai. Aku gi amek diorang kat gare, menjadikan hari aku ari tu hari gare sbb dah 2 kali pg gare. This time dah takde bas sbb dah mlm. So kene la jln kaki redah sejuk colmar ni. Takde la jauh sgt pon, ade la about 20 minutes walk. Sampai je moliere, ktorang pecah2 bilik. Ari jumaat tu ktorang sume stat buat keje. Ade yg kene pg iut susun dewan(aku termasuk) n ade yg gi potong2 ayam. Hah lupe lak. Menu ktorang nasik ayam, tu pasal kene ade ayam tu. So then, ade la yg grup msk nasik, buat sup, prepare popia n segale lah. Mlm jumaat tu bdak2 Blois sampai tp aku tak gi amek sbb ade kerje. Bdader2 Metz pon sampai 5 org, naek keta n sume tido umah aku. Atas permintaan brader Luke, aku pon msk la dinner skali utk diorang...sian diorang lepas2 kelas je terus dtg Colmar, tak sempat makan. HAHA



Hepi Besday MIMI!



mlm tu aku tak tido sbb aku kene msk nasik ayam ngan mmber2 aku. Takut kalo msk awal sgt, basi plak nasik tu. so. Aku Khairi, Cha, n Fan brtungkus lumus masak nasik. Dey, punye la bnyk gile beras nk kene masak. Pastu kene masak 3-4 kali lak tu guna 6 periuk nasik. Penat dow...tp last2, nasik tu tak abeh gak...silap bajet. Syahid n the geng lak kene goreng ayam yg diorang dah ready perap siap2 ptgnye tu. Izyan n the geng lak masak bee hoon goreng kat bilik Ainaa, n Sin Wui n the geng lak prepare popia. Aku lak, lepas msk nasik tu sume, aku buat plak sup utk nasik ayam tu. Mmg giler penat sampai tak tido. Mase tu ari dah agak cerah. Kene plak lg nk bwk sume brg tu pg iut. Mekasey la kat bro Iman sbb sanggup hntr ktorang 2-3-4 kali ulang alik umah-IUT utk hntr barang2. Terharu sey! Penat tu...



Giovanna n Lassalle


majlis stat dlm kol satu, n everything is under control. Guest stat dtg before pkol satu agi.After I gave my speech, ktorang sume stat mkn2. Ayam bnyk balance, nasik pon, smpai ade yg ulang 2 kali. Haha. Takpe2. Rezeki korang. Mmg ktorang buat utk di mkn pon kan? Dlm pkol 2 stgh camtu la, baru Giovanna, prof French aku sampai. Haha. Giovanna ni mmg buat gila. Di tariknya sape2 je n ajak menari dgn dia. Lame jgk dia dok mnari2 tu. Riuh sket dewan tgk aksi giovanna. Majlis tamat camtuh je, n ktorang sume bersihkan dewan dulu sblom amik gmbr ramai2. Cool giler. Aku balik lewat sket sbb nk kene tutup dewan iut tu n make sure everything is ok. Balik2 umah, aku terus je tertido sbb dah sgt2 penat. Diorang sume yg numpang umah aku lak, pg buat bising kat tmpt laen sbb aku tgh tdo. Hehe. Diorang pi enjoy2 ngan mmber2 lain. Aku tak kuasa nk enjoy2 time tu sbb mmg dah super duper penat giler. Tido je mlm tu sampai ke pagi. Ari ahad, sume dak2 LR balik n brader2 Metz ni pon balik jugak. Pg tu aku gi hntar Khairi balik, n to my surprise, balik2 umah je, aku tgk sume pinggan2 n periuk belanga utk CNY n dapur aku dah clean. 5 org dak2 ENIM ni dah bersihkan umah aku. Mase tu dah tak tau nk ckp ape dah. Tergamam n terharu. Kat dapur aku tu, diorang siap sental lg dinding2 yg ade minyak. Waaaa...tak tau nk ckp ape dah bro..MERCI mille fois MERCI!

brader2 Metz yg dtg..jaket kuning, Luke n baju merah Iman


CNY 2008!

Dgn dah baliknya bdak2 LR, tinggal la lagi 6 org bdak2 Blois. Ari isnin tu aku bwk diorang jln2 pg Freiburg. Saje bwk jln2 sambil tgk2 n shopping2. Esoknye tu plak, sume dak2 colmar yg ade n dak2 Blois ni pg Basel plak. Basel ni dlm Swiss n Freiburg tu dlm German. Merasa la ktorang melancong kuar negara dlm 2 hari. Kat Basel, aku tak shopping ape2 sgt. Just jln2 n having a great time dgn dak2 Blois yg dah lame tak jumpe sejak raya kat LR ari tuh. Aku ni tak selalu jln kat Basel, n ari tu baru la aku sedar yg besarnye Basel ni. Maju n sibuk n bgnunan merata2. Haha.. ari rabu pagi, sume dak2 Blois balik, n colmar kembali sunyi dgn ktorang2 je....bosan mula dtg balik n life aku kembali pada yg asal....

lalal...kami jln2~

Basel, Swiss...


yg sengeh2 kat tgh2 tu HAZIQ~ (nk sgt name ko kan? haha..aku dha buat besar2 ni!)


dak Blois n Colmar Lesley, Cha, Hisham, Haziq, Alvin, Mochenkt
kat sini, aku nk ucap terima kasih pada SEMUA yg dtg, SEMUA yg tlg utk fete CNY. Utk JPA colmarian, Adi, Cong, Ainaa, Izyan, Syahid, Syuk, Khalid, Mimy, Tailo, n Sin Wui, thnx n well done utk kerje2 yg kite buat. Sume ni akan jd memori kite same2 organise CNY 2008.PEKOM 4, Syed, Azwan, Amir, Aidan, Lai, Mas, Sofwan, Raffiq, Raf,n Anwar,..thnx jugak kat korang sanggup tlg kitorang! utk mmber2 La Rochelle n Blois yg dr jauh dtg tlg, Khairi, Omar, Fan, Paly, Li Shern, Mc Li, Kevin, Anis, Topek, Iman, n Duan, mekasey la dtg walopon korang balik2 LR je ade test. Mekasey2 dtg tlg2 sume. Ktorang appreciate! Utk dak2 Blois, Mochenkt, Cha, Hisham, Haziq, Alvin n Lesley, thnx jugak sbb stay lame2 kat Colmar n holiday kt sini. Hope u guys had fun spnjng kat sini. Jugak kat brader2 Metz yg dtg awal tlg especially bro Iman yg sanggup bwk kereta n transport brg2 sume 2-3-4 kali ulang alik. Mekasey2!
Dah penat menaip...jari dah krem pon. Till then....

4 comments:

victoire said...

Ade sape2 mimpi aku lepas makan nasik air tangan aku tuh??
aku da jampi serapah masa masak nasik tu.
ha ha ha
mekacih banyok2 la encik ayen atas kesudian menerima aku sebagai tetamu!
layanan superbe 1st Class!
sori aku xdang kemas bilik mung.
tren awal ekpon, huhu

Mr A said...

haha..mekaseh gok la tlg aku masak nasik. takdop lagi org dok mimpi pasal mu. huee

lynn first class bnde nye..aku dok terlyn mu pon. sori2 deh. bz maa time tu...huee

pasal bilik no hal..brader2 tu tlg doh..hahah. abeh licin segale..=D

TM Nuriman aKa noku said...

bnyk betul aktiviti mung..aktif betul..ekekeke..ok la tu..bagus2..

عيديد said...

wah... ni semua student ke ni.. ramai jugak malaysian kat france ni kan.. Good good atleast tak home sick..
Nice blog!