Saturday, October 13, 2007

Salam Aidilfitri - Bern, Swiss

rite now i'm here in Bern. skrg aku online kat umah kak Mas, setiausaha kepada datuk Nordin...duta mlysia di Switzerland. kat seblah aku ni dak2 ni tgh sibuk tgk ragbi match, france lawan UK..huhu. aku tak tgk pon, just tgk diorang sorak2 je. tak paham langsung aku dgn rules nak main rugby ni. nnti la bile2, aku blajar sume rules2 dia. hhaa

well, hari ni first raye aku coz france punye first rayer ari ni. tp swiss smlm dah raye dah. ntah la..pelik2. so takde semayang raya la ari ni. best jgk...pagi2, je, untuk sarapan, kak mas dah sediakan lontong utk 21 org, means ktorang sume la dak2 colmar yg pg swiss ni. terase jugak la suasana raya coz dpt jugak rasa lontong pepagi, n mkn ramai2. teringat plak aku kat kg atuk aku, pagi2 raya. sume org tgh sibuk2 nk gosok2 baju lah..tunggu turn mandi lah..then nk bergambar2 lagi lah. seronok. dalam kol 10 pg waktu sini, aku suruh la ibu call(taktik nk jimat :p) sempat jugak berckp n ucap ari raye kat atuk, bik mis, parents aku n akak aku. diorang sume baru balik dari ziarah umah atok2 sedare yg ade kat kg tu, rutin biasa setiap tahun raya family ktorang.

tadi ktorang ade majlis kat umah Datuk, tak de la ramai sgt org. tp best sbb ade mknn melayu yg biase ade pagi2 hari time aidilfitri. kedatangan rombongan 21 org ni, disambut baik oleh Datuk dgn layanan yg mesra. huhu, smabil2 mkn, sempat gak posing2 amik gmbr kat kawasan umah tu. aku suke sgt tgk sbb skrg ni tgh autumn, kaler pokok2 pon macam2. coklat, kuning, merah..mcm lukisan...

then dlm kol 4 cmtuh, ktorang balik, tp tak terus balik umah kak mas. Abg Joe bawak ktorang jalan2 sekitar Bern ni. cantik jugak. mmg cantik dgn sungai dia, bangunan2 lama yg sejak tahun bile ntah yg di preserve. terpegun kejap dgn snibina diorang. mmg clean, n sejuk gak! since tgh hari, ktorang tak bawak jaket, tp dah ptg2 td, tibe2 sejuk plak. adeh. dah le pakai baju melayu, jalan reramai, org tgk smcm je. tak kurang jgk yg ckp baju ktorang lawa.(hope diorang ikhlas rr..HAHA)

Bern ni kata abg Joe, is the ibu negeri of Swiss. dia kata, ramai org ingat Zurich ni capital Swiss, tp salah. kat Bern ni, mcm2 kedutaan punye office ade. termsuk la kedutaan mysia. bagi aku la, aku lg prefer Bern daripada Zurich. kat Bern, cantik, ade bukit2, bgnunan lawa, pastu banyk tmpt shopping! Zurich tu yg best cume ade centre ville lame, n jgk tasik besar. nnti later aku akan dtg lagi Bern kalo ade masa. skrg ni kt Swiss, bnyk kerje2 pmbaikan tgh buat kat jalan2 n bngunan2 dia sbb Euro2008, Swiss-Austria jd tuan rumah n Bern adalah salah satu tpmt utk lawan bola, sbb ade stadium kat sini. huhu. td ptg diorang nk pg, tp tak sempat daa...

nnti next time aku upload gmbr. skrg ni gmbr sume dlm kamera, takkan nk transfer gmbr masuk komp org laen lak kan? esok pagi ktorang balik colmar smule, then ade plak aktiviti ngan CEL. adeh....

p/s: selamat hari raya aku nk ucap kan sumer org eh! mintak maap zahir baten. jgn dilupe aku yg kat sini. huuueee

1 comment:

Anonymous said...

selamat hari raya aku nk ucap kan sumer org eh! mintak maap zahir baten