Friday, October 5, 2007

Remise de Diplome

Ingat tak lagi pasal satu entry before aku balik mysia untuk cuti musim panas ari tu? Ala..entry pasal aku gi fribourg untuk buat ujian DELF B1 tu. Haha. Setelah sekian lame ktorang tunggu, last2 dpt jgk resultnye. Tu sume otg tadi..meh aku citer sket..
Hari ni Jumaat. Ade kelas mecanique dgn Mr volto. 6 jam lak tu. Fuh. Mmg berasap kepale. Tp ari ni rase ringan sket la kepale sbb takde lecture sgt. Just ari ni ktorang check je hw yg dia bg ari tu. Ade la dlm 3 keping, tp lame jgk nk buat tu. Dia suruh sorang2 pg kat black board, and then terangkan ape yang dah ktorang buat. Nasib aku baik. Hari ni aku tak kene. Then, petang lepas rehat tgh hari tu, sambung lg dgn check devoir, n then ade plak test lg. tak shocking pon, sbb dah biase. Sehelai je, tp berasap kepale nk wat. Ekceli 2 minggu lepas, ktorang dpt satu surat dr tmpt ktorang bljr bahse perancis ni . dlm surat tu, diorang ajak ktorang gi majlis penyampaian diplome. Surat tu mcm general je, so ktorang tk tau sgt kenape ktorang kene pg. tp dlm hati, masing2 agak la ni mesti pasal ujian delf. Memandangkn ktorang dah tau mmg nk kene gi situ, ktorang kene la pakai baju smart2 sket, lebeh formal sbb kat mjlis tu nnti ade org besar2 dr chambre de commerce tu. So, aku dah siap bawak suar slack, sbb aku malas nk balik lepas kelas volto.



Lepas abeh kelas volto, ade la bbrape org yg tak balik umah. Stay je dlm kelas mmngdangkan aku yg pgng kunci kelas. Suke2 ati ktorang je nk stay dlm tu. Hehe. Padahal mkcik genetor dah dtg nk bersihkan kelas ktorang. Alah. Lantaklah. Tp tak lame. Lepas tukar suar slack n tuck in, solat asar jap, then ktorang pon kuar dr kelas tu sbb dah boring sgt. Jalan punye jln, ktorang pg kat kedai yg jual barang2 mknn asia tu(Wan Ke Long). Tk tau nk cari ape, so ktorang beli jajan sket sbb takut nnti nk bukak pose sket kalo majlis tu tak abeh lg time waktu buka pose.


barisan malaysian yg tgh berdebar2.

Dalam kol 615, majlis dah nak stat. ktorang pon ape agi, masuk la kt venue yg dah ditntukan tu. Masuk2 tgk, ramai gak org. mase ni, aku teringat kat UTP sbb dewan dia punye design same dgn lecture hall kat new building UTP. Perrh. Mmg cantek. Tp yg pelik, tak ramai sgt pon org pakai baju formal. Sempoi2 je. Teenagers2 laen yg dtg amek diplome diorang pon, selame dek je. Malu gak ekceli sbb terase tua lak. Hehe. Yg pakai baju smart2 sume org yg dah matured2 je aku tgk. Takpe la. Bukan selalu aku melaram pakai baju formal ni. Setahun skali pon blom tentu la. Dalam kol 6 stgh cmtu, majlis start. Madame Guss(baca: Madame Gass..aku tak sure cmne eja, tp cmni la yg disebut) start the ceremony dgn bagi ucapan n bg tau diplome ape yg nk dikasi. Ade bnyk. Ade diplome english U Cambridge, ngan jgk diplome bahse german. As for ktorang lak, diplome etranger langue francais(DELF). Ktorang je yg buat delf tu, sbb tu untuk foreigner. Aku berdebar2 gile2 sbb tk tau pon aku pass ke tak exam tu. Diorang just suruh dtg. Then stat bg diplome, name sorang2 sebut, n name aku juga disebut..fuuuuhh. Alhamdulillah. Aku berjaya..heheh. at least berbaloi la duduk kat Freiburg 2 mlm ari tu, abes lebih seratus jgk (sambel shopping )..

yeah...aku berjaya!!! hahaha


makan2 ngan mmber2. filet o fish 2 bijik sorang!(thnx to student card. heheh)

Di sebabkan gembira yg amat, ktorang 11 org pon gi mkn same2 kat McD. Tp syahid tak join sbb dia balik dulu. Dia naek beskal, ktorang naek bas. Sejuklak memalam dia nak balik. Kat McD, mkn filet o fish je sbb tu je la yg boleh dimakn. Aku tmbh salad lg sbb boring ah takde sayur. Best2. Dah lame tak mkn ramai2 cmni. Then, time nk balik plak, instead of amik bas balik umah, ktorang jln kaki! Bapak best giler. Mmg la penat, tp best sbb sekali skale ramai2 jln kaki balik umah mlm2 ni, gurau2, nyanyi2, usik2,…..tenang skejap dr tension stadi. Rindu plak aku kat zaman mase mule2 sampai Colmar dulu. Tak bnyk beban…
Sampai kat umah, lepas dekat 1 jam berjalan, rehat2, then pg bilik Khalid utk mesyuarat tergempar. Hahha. Ala…korang kat mysia ade famili, ktorang kat sini ade kte2 je…so kami2 ni la famili kat sini. Ktorang wat meeting tu untuk buat majlis raya sket. Ingat kat sini takleh hepi2 smbut raye ke? Haaa..jgn tk tau. Ktorans sume terer masak tau( aku tutup muka n lari…) bnyk yg ktorang bincangkan. Ktorang sume 11 + 10 lagi bdak telekom+petronas, maka jadik la 21. Dah cukup korum nk jadikan majlis raya Colmar thn ni meriah. Ktorang expect hari sbtu raya pertame, so, weekend, mmg dah cuti. First day dah leh buat fete raya, seronok. Tk mcm thn lepas, first day raya je ade kelas french. Isk..

yg kat bawah tu smgt bincang,..kt komp tu smgt cari resipi..

Bnyk gak bende yg ktorang bincang..mknn ape nk buat, perkakas ape nk kene ade. Sume2 lah. Riuh kejap bilik khalid. Hehe. Esok, ktorang ramai2 lg nk gi supermarket beli barang2 utk raya. Dah lame gak tak keluar reramai pg shopping cmni. Last skali aku ingat dulu pon, mase before raye thn lepas. Mase tu masing2 sume stick 11! Jarang berpisah gi mane2. Skrg ni ade mase, cube2 la nk kuatkan balik ikatan kemesraan. Hehe
K lah..penat. skrg ni nk tulis kad raya utk sape2 yg terpilih utk kad raya aku tu. Esok pagi2 nk pg pos. biar cepat sampai. I hope….:p

hambek ha...serius gile bincang2. siap tulis atas kertas tu.

p/s: nk ucap congratulation kat sumer org yg amek delf last year kat fribourg, dak2 JPA7 COlmar n PEKOM 3. oii...congrates sume!

11 comments:

Acaii Jawe said...

waaa, congratulation ash tau..:)bangga acai ngna ash,hihii..:) berbaloi ek sambil shopping tu,hehee..:) kelas volto belajar pe ash?hihii,mcm pelik je bunyinye,kekeke...:) jg diri dan kesihatan bebaik ye:)

Mr A said...

thnx bro! usaha tangga kejayaan...yeyeah. hehe
kelas volto? eheh..VOlto tu name profs org la..Encil Christian VOltolini..ktrang panggil mr Volto je..dia ajak mecanique..:p

Anonymous said...

felicitation~ =D

Mr A said...

merci beaucoup...ton tour apres..bonne chance...hehe

AISHAH roslan said...

wallaweii ... tahniah!! ;)

Izy said...

hee gmbr tonggeng. ahahah =D

Mr A said...

kak aishah- merci merci!!!

izy- oopss....mmg sengaje letak pon..hehe

Anonymous said...

tahniah! tensen weh test je memanjang idup nih..
nk wat gane dos pilih jalan ni.k gane.hahaaha.
c u later!

Mr A said...

merci merci...
tau takpe..mmg tensen. tp nk wat guane. hidup kene terus jgk. huhu
c ya!

Camille said...

tahniah huhuh

Mr A said...

mc mc!!