Tuesday, July 7, 2009

durian oh tempoyak

dah sminggu lebih aku kat mysia. the heat, lebeh kurang same je mcm kat france mase aku tinggalkan aritu. dah summer, panas pon lebeh kurang je. cume ade la sejuk² sket. n, aku takde la berpeluh gile² kot mcm kat mysia ni. kat sini rase mcm nk tekup je tuala atas kepale..kasik tak meleleh air masin tu.

makan, kompen heaven (percayalah..Malaysia syurga makanan, semua ada..).. sume aku try. aku mmg tiap² hari timbang berat badan aku, n yg best nya, utk sminggu pertama ni, berat tak berubah. haha. aku pon tak tau ape aku mkn smpai lemak² makanan mcm mlas je nk mlekat² kat dalam badan niH. maybe sbb aku amalkan minum air panas lepas makan kot? tu petua org² jepun la bagi nk elakkan lemak² berketul² n bleh nyebabkan penyakit jantung. kat majalah mane ntah aku bace.

tambah² skrg ni musim durian. fuh. kiri kanan jalan meriah org dok melonggok² buah tu utk dijual. aku ni bukannye fanatik sgt dengan durian, tp kire aku makan la jugak. takde la terjelir lidah kalo tak dpt durian tu. yg aku suke part musim durian ni, selain dari org dok riuh (plus ade fun fair kat tmpt aku skrg ni ^^), mesti bnyk org jual TEMPOYAK. yes, tempoyak, fevret aku. aku sndiri pon tak sure sejak bile aku ske tmpoyak. maybe start f5 dulu kot, mase kat hostel ade mmber bawak tmpoyak, aku try, n trus fall in love. hari tu ktorang beli la durian, n since ade lagi durian yg tak abes, n stok tempoyak kat rumah ni dah abes ( aku sorang je mkn, sbb yg makan tmpoyak dlam rumah ni aku ngan ibu je..yg laen² pandang pon tak hingin kot), aku pon decide buat tmpoyak sndiri ^^.

ape susah, google je, mcm² resipi ada. aku pon terus la buat, my first home made tempoyak.


ape susah, korang amik isi durian tu, then korang gaulkan dengan garam sket. jgn bnyk² sgt. agak² je la. utk mcm sebnyk bekas ni, aku letak satu sudu kecik garam je


lepas tu, jgn lupe letak atas penapis dulu n toskan air dia. kalo korang masukkan dlm bekas terus, nnti berair².so, aku suggest letak le dlm penapis tu dlm satu mlm bfore letak dlm bekas.


haha..kalo nk sodap lagi, korang letak la cili sket. aku buat dua version, satu yg natural, satu agi berlada. yg berlada ni, aku tumbuk bawang merah senonet gtu je, then lada n ikan bilis kemudian gaul² kan ngan tempoyak tu. sedap sket kot, ade pedas² sket..pastu korang smpan la dalam 2 hari kot, baru rase sedap..

tak tau la brape lame bleh tahan dgn bnyk ni je tmpoyak.

ps: lulus ujian undang² jalanraya berkomputer. semakin hampir kepada lesen kereta. hehe

9 comments:

farish izaryl @izreez said...

adoii cedap ke ek tempoyak ahhak xreti nk mkn lakk

victoire said...

aikk da lulus test computer?
kalu motor, daa dpt lesen L dh tu.
btw nk best, tempoyak nih mu khenyek lada, makan skali ngan budu.

gini2, mule2 ltak budu dlm mangkuk kcik.
perah limau nipis separuh, khenyek cili api.
psatuh tambah tmpoyak nih.
makan gini ag layann..

btw aku suke gile durian, mkn x ingt dunia.
tp sakit ati nye mlm nk tdo mule rase panas dlm tgkuk.. hahaha

Anonymous said...

ate! kome dah bule buat tempoyak!
brava!..baguihhhh...thumbs up!slurpxx
lps neh jd la tempoyak a la viedash polak..muahahah.ganung maghi..ekikki

.a.n.a s.y.u.k.r.i.a.h. said...

tempoyak! heaven~~~~
nak sket boleh? ehe

Mr A said...

rizz -makan je cam mkn snek

kriey - haha...aku dah 2 kali lulus kalo ikutkan...tp pahtu expired..kihkih...sedap ke letok budu tu? dok pnoh aku try la plok..kkgi aku try cube guane..

anonym - musti lah..mesti reti buat baru bleh nk mkn...kalo x, telan air liur je le

kiah - minat tmpoyak jugok ke? eheh

hafizfp8 said...

ak orang perak yg bnci tempoyak..

Raja Nurul Anis said...

hahaha, nak masuk juak..waaa, bestnye!

idyavie said...

sedap tak terhingga makan sambal tempoyak.. kena ngan ulam.. perghhh.. Salam...nice blog...salam kunjung ke idyavie.blogspot.com & sudi2 lah xchange LINK n register as my follower TQ

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

mujur takde tepung ngan telor, silap2 ash ni boleh bakar kek tewos nih...hihihi...kek doyan tempoyak =)