Wednesday, April 9, 2008

Natang! (Bby~...)



setelah aku bersedih2 dulu dgn 'kehilangan' kucing aku, Bby, aku cepat2 cari peganti. sbb dah terbiasa dok kat umah ni kne ade binatang utk teman aku, aku pon last2 cari sekor pet baru utk jd pengganti Bby. but this time bukan kucing. aku bela sekor natang yg sng nk nak jaga, tinggal bagi mkn je. so, ni la dia pet baru aku, Bby juga namanya, dgn gunakan name yg same dgn kucing hitam gemuk aku dulu tu. Bby baru aku ni seekor guinea pig! yeah. sbb ape aku terpikat dgn dia? sbb dia ni comel thp gaban mase aku mule2 jumpe dia kat petshop dulu. kaler dia comel n bulu dia spiky2 mcm rambut aku. hahah. dah masuk 2 bulan jugak aku bela bnde alah ni..



Bby aku ni guinea pig spesies ape pon aku tak igt dah. tp bulu dia pnjng n berpusar2, tak mcm guinea pig yg biasa. ( n harus diigt, bende alah ni bukan pig a.k.a khinzir, name dia je gtu...nk wat gane..bukan salah dia pon name dia camtu..T_T )kalo korang tgk gmbr2 aku ni, mcm patung pon ade tp sbnrnye tak. dia ni mmg camni. kalo dalam cage dia, lincah gila n susah nk tangkap but once korang dah sntuh dia, n pegang dia, tibe2 dia diam...ha..tu la kelebihan Bby aku ni. sedap nk pgng, sedap nk belai2, n yg penting, dia tak gigit mcm hamster aku dulu. eheh

nak jaga Bby ni tak susah..korang tinggalkan aje dlm cage n hari2 ganti la air dgn makanan dia. simple! cuma masalah sket sbb dia ni kuat gile minum air. stiap kali aku tgk dia dlm cage dia, mesti dia tgh nyonyot botol air dia tu. sehari sbtol. so stiap kali sblom pg kelas, aku akan isi air dlm botol dia tu bg penuh. mknn tak kesah sgt. balik kelas baru aku isi. kang bg bnyk2, meletup mcm belon plak karang.



mknn dia ni pon tak susah nk cari. pg je kedai pet or supermarket. ade je kat mane2. biasanya aku bg cereal yg mmg khas utk guinea pig, rumput kering, n jugak tablet yg kaya dgn vitamin C. mase aku beli dia ni dulu, jurujual tu ckp guinea pig ni perlu bnyk vitamin C n aku kne bg dia buah skali skale. adeh..tak kuasa aku nk potong buah utk dia n bagi dia mkn oren ttiap ari. sbb tu aku beli je tablet tu, sng citer..HAHA. selaen tu, dia ni perlu jugak batu mineral utk dia mkn sikit2. penting jugak mineral tu utk kesihatan dia.



dia ni pendiam sbnrnye. tp kadang2 mlm2 tu mnyirap jugak aku, bising mencicit je ...bunyi cicit dia tu comel gile..mcm korang dgr pikachu berckp. haha. tp kawan2 aku tkut sket dgn dia ni sbb mata dia marah. adeh. mata merah la lawa. tkut apenye..comel n seswai ngan kaler bulu dia coklat putih tu. oh yea..lupe plak. dia ni jntan, n aku tak cari2 lg bini dia sampai skrg. tkot beranak pinak plak, mane aku nk letak anak2 dia tu. kalo ade rumah anak2 yatim utk guinea pigs ni, bleh je la aku letak. hehe..





eheh. tgh kbosanan melampau la ni. tak pasal2 ko jd mangsa entry aku ari ni Bby. huee.takpe la skali skale aku kenalkan korang dgn binatang2 aku, mcm yg aku buat utk kucing ngan hamster aku dulu..so korang, bela guinea pig ni lagi best dr hamster, sbb dia besar n bleh peluk2. kalo hamster, kerje nk lari je. hampeh btol...ehhe. kalo kat mysia mybe susah nk dpt kot menatang ni.....kat sini plak bnyk je org jual.

udah mate suda berat..lusa aku nk gerak pg Nice dah. so esok kne buat operasi kemas rumah. later guys..

p/s: Daoz @ Chiko, nnti2 aku buat tagged ko eh! terlupe plak..=D

9 comments:

Anonymous said...

bela aku pun kene sedia 3 botol 1.5L air 1 ari..
hahaha

Mr A said...

ahah...sape la bela mu ni Yie weyh...hueee...minum air utk kulit cantik =D

shinichi said...

wahaha aku nak sentuh gak menatang ko nih
nak dgr suara pikachu dia tu
weee~~

Mr A said...

haha..aku exagere sket. takde la bunyi cam pikachu sgt. tp dia berbunyi la..comel gile bunyi dia...=D

Anonymous said...

lawa gler!
brp erge?

shinichi said...

hohoho
saje je wat special effect nk attract public
kuikui

Anonymous said...

ahhh lawa giler
ingatkan anak patung
brp harga benda alah nio?

nak jugak nak jugak

Anonymous said...

Bby? how 2 pronunce it? same as baby ke? nway, its cute but kinda scary jgak caoz his fur is too long. patut bg name ash junior je.

Mr A said...

wenkt - sorri! pg Nice maaa...lmbt reply...harge? tak igt..guinea pig tu jenis bulu pjg, maybe araound 30 euros kot...

daoz - pronounce BIBI...=D