Sunday, April 29, 2007

Jalan2 nak ilangkan borim~


lihat akan awan kat luar, aku tersenyum sendiri. dah lame rupenye tak hujan kat COlmar ni. skali skale dpt tgk awan mendung n feel angin2 sejuk hujan tu, rase mcm kat Mysia bile tutup mata. tapi sayang, hujan kat sini tak lame. hujan sekejap je. and kilat pon bunyi sekejap2. tak kesah lah. janji nyaman~
4 hari yg lepas, sbb boring yg amat, n nak habiskan cuti ni dgn aktiviti, aku ngan mmber2 gi rr jalan2 kat centre ville. pusing situ sana sini, tgk ramai nye org. time2 panas camni, ramai plak org kuar pi shopping. tapi, ye lah..aku ni dah dok kat colmar ni lame, so, bile pusing2 bandar tu, rase biase je. tak just suke tgk keadaan org ramai, n cuci mata tgk barang2 kat dalam kedai2 tu. boleh thn jugak harga baju2 skrg. nntilah aku angkut gak satu. aku dah aim satu t shirt oren tu. hopefully nnti ade lagi. boleh la aku angkut. so, tgh jalan2 tu, tibe2 rase mcm nk pg kat cinema baru yg baru bukak kat colmar ni. ekceli, dah ade sebenornye cinema kat colmar. just, yg ni yg baru. lagi besar, lagi best, lagi canggih! ahah. asalnye just nk tgk2 je keadaan cinema baru ni. tapi last2, terbeli plak tiket masuk. ehhe. hari tu, aku ngan mmber aku ni layan citer LOVE. citer ni UK punye, tapi bile dah masuk france, org2 france ni alih bahser pada french. gasaklah. aku tgk aje. dah lame tak pegi cinema, best plak bile skali skale layan muvie ni. feel like home, sbb tmpt ni ala2 GSC kat Mysia, but lagi best sket kot. hehe.

cinema baru kat Colmar..:p


amacam CGR colmar? bleh lawan GSC mysia tak?



then, keesokan harinye tu, aku, ainaa, mimy, adi n zhi lung pg la kuar lagi skali ke centre ville. berjaya jgk aku hasut diorang gi tgk muvie. hehe. pg je kat CGR tu, pening kepale tak tau nak tgk citer ape. ntah la kan..bnyk sgt muvie baru kuar lately ni. so, dah lame n puas pk, last2, kitorang bile tiket utk tgk citer SUNSHINE. bleh thn jgk citer ni. file sains fiksyen pasal matahari yg dah nk mati. walopon in french, but still bleh feel citer ni. ade la dekat 2 jam jgk citer tu, then kami kuar. kat luar CGR tu, kitorang ni buat gile plak. duduk kat tgh2 luar court CGR tu, n bincang pasal bahagi2 duit sbb kitorang byr skali. so, mesti ade yg perlu mmbayar. pening jgk nk pk camne nok bagi duit. but its fun! lame dah tak mikir math, tibe2 hari tu boleh pk plak nk buat kire2. ahah. gelak2 je la kitorang. dah settle sume, then mimy suggest kitorang pg melawat dak2 PEKOM kat kastler. saje jenjalan. lagi pon dah lame tka jumpe diorang(sminggu je tak jumpe...). mimy kol Acap, ckp nk dtg. acap ckp ok je kalo nk dtg. then kitorang pg la. sampai di kastler, pg lah kami ni melawat sorang2. pg je serbu mane2 bilik yg ade. mintk maap la ye dak2 kastler, kitorang main terjah je. hehe. mlm tu, Jawa n Acap mask utk kitorang. thnx ok! then, after solat maghrib, kitorng turun pg bilik Zam, n bace yasin ramai2. best plak. dah lame tak bace yasin ramai2 camni. mlm tu dlm pkol 11, kitorang pon balik la.,,
hari seterusnya pulak, ade berita ckp duit scholar dah masuk! (thnx JPA :P ) aku pon kuar lagi pg centre ville. pg bank kejap n then pi shopping barang dapur. then aku balik la n tk tau nk buat ape...tgk muvi n layan af je keje..
semalam, aku ikut dak2 PEKOM ni pg Fribourg. Fribiurg dalam German n boleh dikatakan syurga nak bershopping jgk ah. aku tak cari ape sgt pon.just suke2 jalan2 kat situ. sambil tu, usha2 jgk perfume2 baru yg ade. aku dah aim 2-3 jenis perfume tu. nnti lah aku pg semula Fribourg tu before balik mysia ni. nk bwk balik perfume baru. ngeh ngeh ngeh.

ramai org kt Fribourg ni. tapi silap amik tmpt yg tak lawa la plak. takpe ah..:p

(its raining outside!!!!)

Thursday, April 26, 2007

aku dan bunga..adeh..


memang cuti kali ni boring gile sbb aku tak gi mane2 n dok umah aje. ape yg aku buat? aku just dok depan laptop n tgk mane2 muvie or konsert af yg aku ade dlm aku punye hard disk tu. so, sbb nk hilangkan boring yg melampau, aku keluar jgk la rumah, amik angin sket2. skrg ni tgh musim bunga, pastu matahari terik plak tu. dah lame aku tak merase panas mcm ni. last rase panas camni pon, rasenye mase kat Mysia dulu. smlm aku kuar pg gunting rambut. sbb aku gi menggunting is just rambut aku dah panjang. aku ni bukannye jenis yg suke simpan rambut panjang2. rimas aku. so smlm, hari isnin, dgn konfidennye aku kuar rumah n pg bandar, carik kedai gunting rambut. dekat depan jalan besar tu, dlm bnyk2, ade satu je kedai gunting rambut yg bukak. aku pon masuk la. tanye org yg jage tu, if aku bleh gunting rambut aku hari tu jgk. mase tu pkol 3 ptg. then dia ckp, boleh, buat temujanji pkol 5 nnti. adeh. mcm dah lmbt sgt la plak. then aku ckp, orait la. aku pk dulu. aku kuar balik kedai tu, n aku tour lagi satu Colmar, carik mane2 lagi kedai gunting rambut yg bukak. haram satu pon takde. then, baru la aku teringat, hari tu isnin. kat france ni pelik. diorang tutup kedai ahad and isnin. adeh. aku balik semula kedai tadi tu, n ckp kat dia, orait la...pkol 5. set. mase tu kol 3 stgh. ade lagi sejam stgh, so, aku pon jalan2 la pusing2 colmar..tak tau nk buat ape. then, bile dah sampai mase, aku pon balik kat salon tadi tu, n gunting la rambut aku. bleh thn jgk rr harge..biar ah. janji rambut aku pendek!


gmbr sket centre ville colmar


sungai petite venice colmar..


then ptg tadi plak, aku, Tailo, Syuk n Fariz gi kuar jalan2 lagi kat Colmar. sbb keboringan yg amat sgt dah, dah tak tau nk buat ape, kitorang berempat ni pon pi la kuar naik beskal. kitorang just pi pusing2 kat bandar colmar yg skrg ni tgh ramai ngan tourist tu, n jgk pg petite venice. aku tak tau la ape yg best ttg tmpt tu since diorang ckp tmpt tu faymes. diorang ni nk pg, aku pon ikut je la. aku pon ngikut same gi ngamek gmbr kat situ. padahal, kitorang ni dah 7 bulan kat sini, baru skrg terhegeh2 nk ngamek gmbr. huh.


gmbr dekat fountain..


bunga2 kat taman tu


bunga lagi..

bile dah boring dah kat situ, tgk air kat sungai tu yg cetek je, kitorang gerak plak gi tmpt lain. kitorang pg kat satu garden depan jalan besar tu. kat garden ni, yg bestnye is tmpt ni cam sejuk n redup sket sbb bnyk pokok besar2, n ade bunga2 yg berkale2 yg menyejukkan mata aku melihat. ramai plak org. diorang ni suke2 je pg lepak2 atas rumput tu. skrg ni tgh cuti skolah, tu la pasal ramai kanak2 kecik2 ni dok main2 kat situ. pastu, kat satu tmpt ni plak, ade air pancut yg cambest jgk. bleh plak diorang lepak2 kat situ n mandi2 air tu. mcm ade pesta air mcm kat sunway lagoon plak. tau la panas..tapi takkan la sampai camtu skali kot? ntah. tak phm.


ish..sibuk je. kaki sape le ni..


aku and bunga lagi. adeh

lepas snap2 gmbr ape sume tu, kitorang rehat jap kat bawah satu pokok ni sambil makan chips yg Fariz bawak. dulu, mase musim luruh n musim sejuk, pokok2 ni botak je. takde daun pon. rugi plak tak amek gmbr time tu sbb malas nk jalan2 kat situ mase sejuk2. skrg ni, pokok2 kat sini dah lebat balik dgn daun2 hijau. tmpt ni pon redup je. best je tgk kawasan ni. kalo lepak lame2 kat situ, maunye tertido aku. aman la yg amat. cume yang tak bestnye, panas tu je la..


dah name pon musim bunga kan,? amik la korang aku snap gmbr bunga je tak habis2..



mane tak nmpk bunga oren ni?


rumput yg hijau. best sgt la nk lepak2.

lagi satu, aku pon tak tau pehal la. ramai sgt org tanye aku mcm2. kat email, blog, frenster, sume diorang tanye aku. aku ni relatives Dafi ke? aku ni mmber Dafi ke? pesal ek? aku just fan dia je. takde kene mengene hubungun saudara atau ape je la dgn Dafi ni. aku harap, dgn penjelasan ni, takde la lagi org dok tanye2 aku. orait! Up Sket!


nmpk kat blakang tu? air pancut camni pon diorng dok mandi. pelik..

(tgk la beza rambut aku yg smlm and lepas kene potong. pendek sgt tak? smcm je aku nengok.....)

Sunday, April 22, 2007

BOsan~

boring boring dan boring yang amat. minggu ni dah start cuti, seminggu. so far, aku tkde plan lagi nk pg mane2, except for pergi kat garden dkt COlmar, n then amik gambar. ape yg aku buat, skrg ni jsut tgk muvie, tgk af, and online je. takde ap nk buat sgt pon. hw mmg la ade, tapi aku nk ketepikan dulu. nnti lagi 3-4 hari nk masuk kelas balik, aku buat le. skrg ni aku nk rehat dulu otak ni. hihi

takde ape sgt nk criter selain drpd criter ternet aku yg ntah ape2 ni. lembab la plak. aku nk update pon jadik malas. ape nk buat ek? ade org ajak aku gi Paris, tp dah too late la plak dia ckp. ye la..takleh salahkan dia jgk sbb dia pon baru tau. tak kesah pon. so, utk menghilang boring, selain drpd aku tgk muvi n citer2 melayu yg aku dwld, rasenye aku nk kemas rumah je. skrg ni tgh pk2, camne nk susun atur balik rumah aku ni. dah boring dah tiap2 ari same je tgk.nk berubah la sket. cume yg problemnye, mane plak aku nk letak meja pingpong sebijik tu, kalo takde bende tu, sng la sket keje aku nk mengemas. n jgk, aku ingat nk lepaskan rabbit aku tu. dah tak thn dah nk jg. dgn kucing lagi sekor, tmbh arnab lagi, wrr...tak sanggup. lagi pun, aku dah tawar hati dah nak jaga natang arnab sekor tu. sbb? ahah. sbb jaga arnab ni tak interesting. bak kata kawan aku, arnab ni mcm takde perasaan. ko buat la ape2 kat dia, asik nk larik je. takleh nk manja2 n main2. ko kurung je dlm cage, n then bagi makan. hmmph..tak seronok ah camtu. kalo mcm Bby aku ni plak( dia adalah kucing aku)best kalo nak main2. selalu aku main hide n seek dgn dia. n mlm2 before tdio, aku akn wrestling dgn dia dulu. tapi kan, sejak 2-3 bulan ni, aku rase umur dia pon dah makin tua rr. bulu dia pon asik gugur je. tak lame dah kot hayat dia ni. isk. sape lagi nnti nk kejut aku pagi2, main dgn aku mlm2,jilat2 tgn jari aku. takpe ah. aku ingat nk lepaskan dia before balik mysia nnti. sebulan aku takde kat Colmar nnti, sape plak nk jaga dia. better aku lepaskan. then, bile dah abes cuti, aku dah balik france semule, aku carik la anak kucing yg lain plak. aku nk amik anak kucing, so that menatang tu bleh kenal aku, sampai la dia besar. tak de la takot2 lagi nnti.

mcm tak seronok la plak cmni. nak update takde gmbr. adeh. takde gmbr baru rr. aku ingat esok nk kuar, n snap2 gmbr bunga2 yang ade kat sane. selain tu, aku ade gak mcm niat nk gi motong rambut aku. aku dah rimas rr dgn rmbut cmni. diorang ckp tak panjang, tapi aku dah rimas. aku ni bukan jenis suke rambut panjang2, sbb malas nk sikat before gi kelas. pastu plak, nnti kene jaga btol2 rambut tu. kalo pendek kan seng. amik je Gel L'Oreal aku tu, sapu kat kepale, genyeh2 sket, dah ok. tak perlu sikat. lagi pun, skrg ni dah masuk musim bunga, panas sket kepale kalo rmbut panjang2. dah la. malas dah nk ngarut. konsert af5 ari tu pon tak tgk lagi, tu pasal takleh buat komen. tp ade la jgk tgk sket2 kat youtube. tu pon, yg aku tgk Heliza n Dafi je...hahaha

Wednesday, April 18, 2007

New look

dah letih dah aku mencube memacam utk edit2 aku nye template blog ni. last2, yg ni jgk yg aku berkenan. ni tak full lagi coz ade lagi certain element yg aku tak sempat agi nk buat. dah mlm r..penat. esok plak ade lagi kelas french kat CEL. kenape angel or evil? haha..sng je. sbb nk ckp, kat dunia, sumer org boleh jadik angel, n sekelip mata je boleh jadi evil. bende tu tak konsisten. maksudnye jgk, sume org bleh buat pahala dan baut dosa,,ape kaitan? ntah. aku pon tak tau ape aku mmbebel ni. dah mlm. nk tido da. esok plak sambung buat mende alah ni..

(sbb utama aku takleh buat lagi sbb Khalid pinjam external hard disk aku yg aku simpan bnyk gmbr utk di letak kat sini..isk)

Tuesday, April 17, 2007

Up SKet!

adeh hai..sejak masuk spring ni, makin panas la plak kat colmar. kadang2 aku pk sendiri mase naik beskal tu, aku ni kat mane? europe ke? mysia ke? kalo dulu, nak kuar rumah wajib pakai at least sweater la. skrg ni , kalo boleh nk pakai baju senipis2nye. aku tgk orang2 french skrg ni pon dah pakai baju 'bukak2' dah. yang laki dah start pakai baju takde lengan n shorts, n pomp pulak, faham2 sendiri ah camne. tp mmg panas pon. dah lame aku tak berpeluh bile naik beskal tp skrg, ade gak rr sket2. tp still boleh thn rr..kat sini, walopon panas, still ade angin2 sejuk tu. tu pasal kitorang kat sini boleh survive.

skrg ni pon, colmar dah makin lawa. daun2 pokok sume dah tumbuh balik. bunga2 plak makin bnyk di tanam kat mane2 je kawasan yg ade kat colmar ni. makin hari, hidup aku makin berwarna warni la plak. tgk la, weekend ni, kalo aku rajin, aku gi snap2 kawasan2 colmar yg lawa2. nak jalan2 skrg pon best sbb tak payah nk pakai baju tebal2, n bleh feel skali dgn org2 french yg suke amik angin kat taman tu ptg2.
walopon bgitu, bende yg tak best is, sekali lagi, CEL amik seminggu dari cuti kitorang. aiseyh. org lain dpt 2 minggu, kitorang kat colmar ni dpt seminggu je. tu yg agak2 panas sket, tambah lagi dgn keadaan yg mmg dah panas ni. isk. tapi takpe la. buat je hw yg IUT dah bagi. bnyk plak tu. tak kesah pon, at least aku study le time cuti2 ni. j'espere...

satu lagi bende best, mmber aku, K @ Khairi from La Rochelle, balik Mysia time cuti 2 minggu yg diorang dpt tu!!!! bapak jeles nk mmpus aku tgk. seronok la tu dapat balik Ganu. (isk..camne le Ganu skrg ni ek? rindu gile....) dia boleh la...cuti 2 minggu, then balik mysia. just nice kalo nk cuti. ni haku ni? seminggu je. tak feel pon nk cuti2 kat mysia. lg pon, cuaca mysia ngan colmar skrg, mcm same je..tapi time summer nnti aku mmg nk balik ah. Gio ckp kat sini panas. grrr...tak sanggup aku..bace2 blog K, bestnye la dia dpt balik jumpe family n jumpe adik dia si Faris yg comel gile tuh. salut rr kat ngko. syg gilerr kat adik erk? hehe...K, aku nak promote adik mung ni..bleh? kasik up sket ...ngeh ngeh..

comel tak bdak kecik ni?? name dia Faris, n abg dia Khairy..bak kate K, like bro like bro..hahah

UP SKET!